Når Bybanen i Bergen kommer frem til flyplassen Flesland i 2016, har byggearbeidet gått sammenhengene siden januar 2008, altså i over åtte år.
Og da er det stopp. Etter rotet rundt trasevalget nordover mot Åsane, besluttet byrådet i fjor høst å satse på utbygging vestover mot Fyllingsdalen først.
LES OGSÅ:
Men arbeidet kan tidligst starte i 2018. Det fører blant annet til at selskapet Bybanen Utbygging må gå til oppsigelser.
Ser pausen som en fordel
Politikerne har vært kritiske til den lange pausen fra banen til Flesland er ferdig til arbeidet mot Fyllingsdalen kan begynne.
Fylkesrådmann Rune Haugsdal, som jobbet som prosjektleder for første byggetrinn av Bybanen, er imidlertid av en helt annen oppfatning.
– Jeg vil tvert imot se på det som en fordel, for da får man tilstrekkelig tid til å forberede neste byggetrinn, sier han, og utdyper:
– Det skal gjøres en grundig prosjektering, man skal anskaffe og man skal ha en produksjonsforberedelse. Og det å ha tilstrekkelig tid til det, sikrer alltid en god gjennomføring av utbyggingen når den starter.
Frykter ikke utsettelser
Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) mener gapet i tid er en utfordring, men er enig med Haugsdal i at det kan ha heldige konsekvenser.
– Vi skulle gjerne ha startet før. Men det er en organisasjon som har hatt et stort arbeidspress, og slik sett er det kanksje ikke noen ulempe å ha en liten periode med lavere trykk.
– Det kan gi et pusterom som gjør at arbeidet kan kvalitetssikres på en ekstra god måte. Vi må huske på at dette er snakk om store prosjekter, for flere milliarder kroner, både til Fyllingsdalen og Åsane, sier Nilsen.
Prognosen om byggestart i 2018 er forutsatt at alt går som planlagt. Nilsen frykter ikke at tidsskjemaet vil sprekke.
– Jeg føler meg relativt trygg på at det skal gå bra. Jeg ser ikke de store hindrene, sier fylkesordføreren.
LES MER: Bybanen i Bergen