Hopp til innhold

200 ras i vest på ti år

På seks måneder har tre trafikkerte hovedveier på Vestlandet blitt stengt i lengre perioder.

Det siste halvåret har vore prega av stengde hovudvegar både i Hordaland og Sogn og Fjordane.

2013 er året hvor vestlendingene sto i bilkø.

2013 vil gå inn i Vestlandets almanakker som året hvor folk sto i bilkø. På seks måneder har tre trafikkerte veistrekninger blitt stengt i lange perioder:

I april ble E16 ved Stanghelle stengt i to uker. Etter brannen i Gudvangatunnelen ble E17 igjen stengt gjennom hele august, mens fylkesvei 7 høyst sannynlig vil være stengt i mange uker etter gigantraset i Tokagjelet søndag.

Alltid i bakhodet

På ti år har det gått 200 ras mellom Voss og Bergen, hovedveien fra og til Oslo.

Klatrarar i Tokagjelet

RENSKER STEIN: Klatrere rensket i dag området rundt raset, slik at en geolog kan unersøke Tokagjeldet grundig onsdag.

Foto: Jon Bolstad / NRK

– Man ser jo sprekkene oppe i fjellsidene, og steiner som har rast ned på veien her og der. Det er jo noe man har i bakhodet når man kjører på disse veiene hver dag, sier yrkessjåfør Sivert Nes (34) til NRK.

Lars Øyre, seksjonsleder i Statens Vegvesen, sier til NRK at det er lite håp om å ryddet Tokagjelet i løpet av inneværende måned.

I dag var klatrere i fjellsiden for å rydde unna området. I morgen skal en geolog heises ned i tau, for å undersøke mulighetene for nye ras.

– Vi vet allerede at det er flere sprekker i fjellet, som vi må undersøke. Men vi snakker nok om noen uker, uansett hva undersøkelsene avdekker, sier Øyre.

Vil ha vei-fond

Høyre-politiker Torill Eidsem i Samferdselsutvalget i Hordaland er ærlig om at veistandarden på Vestlands-veiene er elendige.

Vegvesenet om Tokjagjelet

Vegvesenet om Tokjagjelet

– Det er en veldig lite kjekk situasjon å stå i. Det er ikke slike veier som vi vil at innbyggerne våre skal ferdes på, sier hun til NRK.

Få midler er hovedårsaken til at fylkeskommunale veier ikke vedlikeholdes og rassikres, sier Eidsem, som er nyvalgt stortingsrepresentant.

– Vi trenger et eget vedlikeholdsfond på 150 milliarder, hvor vi kan bruke avkastningen til jevnlig vedlikehold, sier hun.