– Norge har vært en rusten avkrok på Europas jernbanenettverk, sier SV-leder Ausun Lysbakken.
Siden 1970 har reisetiden til de raskeste persontogene blitt redusert med kun 17 minutter. Ikke noe å være stolt av, mener SV-lederen.
– Det har vi gjort noe med i de rødgrønne årene med rekordstore investeringer, sier han.
Men ingen av disse investeringene har ført til raskere persontog mellom Bergen og Oslo.
Les også: Vil ruste opp Bergensbanen
Politisk enighet
Høyrepolitiker i Bergen, Dag Skansen, som leder aksjonen for 4-timers reisetid mellom de to storbyene, er skuffet.
– Vi har en klar tverrpolitisk enighet i Bergen om at det er viktig at Bergensbanen står ferdig med fire timers reisetid innen 2020, sier han.
Det målet er det få som tror på.
– Bare tull
I statsbudsjettet som ble lagt fram i dag skal Jernbaneverket bruke åtte år på å bygge én mil med dobbelspor på Østfoldbanen, og seks år på .
Skansen vil ikke sette penger på at arbeidet med Ringeriksbanen, som skal redusere reisetiden mellom Bergen og Oslo, blir satt i gang de neste åtte årene.
– Da snakker vi ikke 2020, men snarere 2025 eller 2030 som et realistisk scenario. Og dette blir egentlig bare tull, sier han oppgitt.
– Et paradoks
Kjersti Toppe fra regjeringspartiet Senterpartiet er også frustrert over tiden togene bruker mellom Norges to største byer.
– Dette er dårlig. Det er jo et paradoks når samfunnet ellers setter krav til kommunikasjon, og vi har dårligere tid. Vi har seilt akterut på denne strekningen, sier hun.
Les også: Dette betyr statsbudsjettet for deg