Strekningen på E16 mellom Bergen og Voss har blitt kalt for «dødsveien» i en årrekke.
Bare fra 2005 til 2012 døde 19 personer på denne strekningen.
Hver dødsulykke blir gransket, men rapportene har vært unntatt offentligheten inntil nå. NRK har gått igjennom alle rapportene.
– Små feil får fatale følger
16 av de 19 dødsfallene var i ulykker der en bil kom over i feil kjørefelt. Nesten alle møteulykkene var frontkollisjon med møtende bil.
I de to unntakene var det en bil som kom over i feil felt og kolliderte i en fjellvegg, og en bil som kjørte av veien.
I mange av rapportene spekuleres det i feil hos føreren. En mobiltelefon ble funnet ved beina til en fører. Fikling med radioen kan ha distrahert føreren i feil øyeblikk. En annen sjåfør kan ha sovnet bak rattet.
Likevel er det veien som bærer mye av skylden, mener Regionveisjef på Vestlandet, Helge Eidsnes.
– Vi har en vei som er så smal og svingete, at svært små feil kan føre til en møteulykke. Det er veiens stand som gjør at små førerfeil kan få fatale følger, sier Eidsnes.
Regionsjefen mener dødstallene de siste årene gjør E16 Bergen-Voss til en av Norges aller mest krevende veier.
– Det er altfor mange som dør på denne veien. Den har vært høyt prioritert hos oss i flere år.
Les også:
- Fire vogntog har kollidert på samme sted
- To døde i møteulykke – vegvesenet lover tiltak
- Dødsvegen E16 har kostet milliarder
Midtdeler kan redde liv
Likevel har ikke vegvesenet innført veitiltaket som ulykkesgruppen anbefaler, en midtdeler. Svært mange av rapportene konkluderer med at midtdelere vil hindre nye møteulykker.
Siden 2005 har Statens vegvesen utgitt dybdeanalyser for ulykker i hver region. I rapporten fra 2007 står det at midtdeler vil redde liv.
«Ved alle møteulykker ville et midtrekkverk ha avverget at det ble en møteulykke. Det er imidlertid ikke vegbredde til å montere slikt utstyr overalt uten at det samtidig gjennomføres en større ombygging med breddeutvidelse av vegen.»
- Les også: Statens Vegvesens årlige dybdeanalyser
– Jeg er veldig skuffet
– Jeg er veldig skuffet over at det bare har blitt gjort kosmetiske endringer på veien, sier Arnhild Jebsen.
I 2009 havnet en bil i en kollisjon med et møtende vogntog og tre personer omkom. En av dem var Atle Jebsen, skipsreder i Bergen og Arnhilds ektemann. Enken har fulgt nøye med på hvilke endringer og tiltak som har blitt gjort siden.
– Det er som om veien er sminket litt, men hovedproblemet er igjen.
Blant strakstiltakene er rumlefelt, forbikjøringslommer, rekkverk og bedre vinterforhold. Etter at tiltakene ble innført, kunne vegvesenet raskt se en bedring. I 2012 og 2013 var det ingen dødsulykker på strekningen. Men i 2014 har det vært en dødsulykke igjen.
Jebsen mener veien har blitt oversett, og sier midtdeler burde vært på plass for lenge siden.
– Dessverre er det mange som har opplevd akkurat det samme som meg. Jeg syns det er underlig at de som har makt og myndighet, ikke har gått for midtdeler allerede, sier Jebsen.
I tillegg til dødsulykkene har det vært mange alvorlige ulykker i løpet av de samme årene.
– Dette er hovedfartsåren inn til Bergen, og det kjører mye tung trafikk her. Trafikken øker for hvert år.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Ny vei eneste langsiktige tiltak
Midtdeler har blitt vurdert for E16, men veisjefen mener det ikke lar seg gjennomføre.
– Midtdeler er et viktig tiltak, og ville hjelpe. Men samtidig er veiens konstruksjon, at den er så smal og svingete, et problem, sier Eidsnes.
– Dilemmaet er at mesteparten av veien ikke gir rom til forbedringer, det er ikke plass. Det vi har anbefalt er å gå videre med å planlegge en ny vei.
Han sier veien står øverst på prioriteringslisten til vegvesenet på vestlandet. Et forslag til ny vei er levert myndighetene, og forslaget er sendt ut på høring.
– Forhåpentligvis vil regjeringen behandle dette allerede neste år. Så må det inn i ny nasjonal transportplan, sier Eidsnes.
– Gir meg klump i magen
Det ligger dermed mange år frem i tid før en ny og tryggere vei er på plass. Fire år etter at Arnhild Jebsen ble enke, føler hun og familien seg ikke trygg på veistrekningen.
– Jeg unngår å kjøre her. Jeg tror jeg har kjørt her to ganger på disse fire og et halvt årene. Når jeg kommer hit er det med en klump i magen, sier Arnhild Jebsen.