NRK Meny
Normal

112 år i bergensernes tjeneste

Vinter som sommer har den bragt passasjerene trygt frem mellom Nordnes og Bradbenken. "Beffen" har en egen plass i bergensernes hjerter.

"Beffen" i Bergen
Foto: Jo Hjelle / Scanpix

Lukten av diesel, de tøffende lydene fra motoren, og de vennlige kapteinene...

Du er ikke "ekte bergenser" hvis du ikke har reist med "Beffen".  

Startet i 1894

Ifølge Bergen byarkiv var det bergenseren J. C. Troye som i 1894 tok initiativ til å starte fergetrafikk over Vågen i Bergen. Bergen Elektriske Færgeselskap a/s ble etablert.

Etter ide og mønster fra tyske elve- og havnebåter, ble det produsert fire små ferger. Første ferge ble satt i drift 1. august 1894. Til sammen gikk de fire små fergene på seks forskjellige ruter på Vågen og på Puddefjorden. Alle disse rutene ble senere nedlagt med unntak av ruten Nordnes-Bryggen som framdeles er i drift.

 

Fra elektrisitet til diesel

Fram til 1920-tallet gikk båtene på elektromotor, da ble de skiftet ut med bensinmotorer. På 1950 gikk man over til dieselmotor som også brukes i dag. ”Beffen” passerte passasjer nr. 25.000.000 i 1986.

Flere eiere

 

Linda Holmedal
Foto: Jo Hjelle / NRK

Opp gjennom årene har det vært flere eiere som har drevet ferjeruten. Nå står en ny klar til å overta. Linda Holmedal trengte ikke lang betenkningstid på å overta etter at faren, som tidligere drev ruten, døde i sommer. 25-åringen er første kvinne i sjefsstolen.

Med det er driften sikret også i årene som kommer til bergensernes store glede. For ingen skal være i tvil om at "Beffen" fortsatt har en plass i bergensernes  hjerter!

Siste video

Hjemmesykepleien i Bergen bytter nøkler med elektronisk lås.
Den nye regjeringa vurderer å kvitte seg med odelslova. Det kjem ikkje på tale, svarer bøndene.
Lars Monsen og NRK tar med hele Norge til fjells til sommeren.