NRK Meny
Normal

- Varslet kapteinen om uværet

Losen som var med "Server" fra Årdalstangen til Fedje, sier han varslet kapteinen om uværet.

Sjøforklaring Fedje-havariet
Foto: NRK

- Jeg fortalte at værvarslingen meldte vindstyrke 20-22 meter fra sørvest, sa los Geir Bøe under andre dag av sjøforklaringen etter Fedje-havariet.

Går mot kapteinen

Forklaringen hans står dermed i sterk kontrast til det kapteinen fortalte i går. Kapteinen sa at han ikke kjente til noe værvarsel for området og at uværet dermed kom helt overraskende på ham.

Losen forteller videre at båten lå fint i sjøen og at propellen lå under vann da de gikk ut Sognefjorden.

Men før avgang fra Årdalstangen, reagerte han på at kapteinen ikke kom ut på brovingen da fortøyningene ble løsnet.

- Det er uvanlig, kapteinen pleier å være med meg ute på brovingen, men kapteinen på "Server" holdt seg inne på broen, sa losen under forklaringen.

Sjøforklaring Fedje-havari
Foto: NRK

Møtte store bølger

Ifølge losen oppførte skipet seg fint i sjøen fra Sogneoksen til Holmengrå, og mener det er lite sannsynlig at forholdene var verre i Fedjeosen enn ved utløpet av Sognefjorden.

- I kartet er det merket "dangerous waves" ved Sogneoksen, det er en veldig rotesjø der, og vi møtte bølger på sju til ti meter. Så jeg kan ikke tenke meg at det var verre i Fedjeosen, forklarte los Geir Bøe.

Statlosen sa også at en av VHF-ene på broen var stilt inn på kanal 80 da han forlot skipet.

I går kom det frem at Trafikksentralen på Fedje anropte kapteinen på kanal 80 to ganger uten å få svar.

Først da Trafikksentralen anropte "Server" på loskanalen, kanal 13, fikk de svar. Alle skip som går i Fedje Trafikksentral sitt område, er pålagt å lytte på kanal 80.

Siste video

Torsdag var det hviledag i VM, og bergenserne fikk teste VM-løypene.
Slik såg det ut i VM-løypene dagen etter temporittet opp Fløyen.
Vestlandsrevyen 21.september frå Torgallmenningen i Bergen.