Hopp til innhold

- Skandale at syklistene er glemt

Byggingen av Bybanen har skapt problemer for syklistene. De må kjempe om plassen med busser og drosjer i kollektivfeltene.

Bybanebygging
Foto: Nyhetsspiller / NRK

– Det er ekstremt dårlig tilrettelagt. Jeg vil si at forholdene er så dårlige for oss at det er en katastrofe, sier Alf Aksland i Syklistenes Landsforening Bergen og omland.

Selv sykler han hver dag til jobben på Haukeland.

– De har hatt muligheten og plassen til å bygge sykkelsti i anleggsperioden. Det er forkastelig at det ikke er gjort, sier han.

Tar lite hensyn

– Jeg sykler til tider med hjertet i halsen og opplever stadig nestenulykker. Så er du syklist må du være svært oppmerksom, sier Marte Haave.

Hun opplever stadig at biler svinger tvers over sykkelstien uten å blinke eller se seg for. Det har ført til at hun hele tiden må være på vakt for bilene.

– Jeg ser på bilens fart og retning, på den måten har jeg klart å unngå de farligste situasjonene, sier hun. Hennes råd til politikerne er klar.

– Det å blande fotgjengere, biler, busser, busslommer og syklister er ikke bra. Det er direkte farlig, sier hun.

LES OGSÅ: Kaigaten kan bli stengt for syklar

– Må ha tålmodighet

Lisbeth Iversen

TÅLMODIGHET: Folk må nok smøre seg med tålmodighet, sier byråd Lisbeth Iversen.

Foto: Kristian Ervik / NRK

Bergen kommer svært dårlig ut som sykkelby i en ny undersøkelse som Syklistenes landsforening nettopp har offentliggjort. Byråd Lisbeth Iversen innrømmer at de sliter med at bilen har hatt forrang i mange år.

– Det klarer vi ikke å snu over natten. Oppfordringen til alle trafikanter er at de må ferdes med forsiktighet og ta hensyn. Det betyr at det kan ta lengre tid å komme inn mot sentrum, men jeg tror det er det som må til, sier hun.

Hvor stort mål er det for deg som byråd at folk velger sykkel istedetfor bil?

– Syklistene skal ha fortrinn inn mot byen, det ligger i sykkelplanen og Bergensprogrammet, sier hun.

– Belønning må til

Leder for Transportkomiteen på Stortinget Knut Arild Hareide lover at han skal jobbe for syklistenes forhold, også i Bergen.

– Jeg mener at Bergen må bli bedre på dette. Løsningen kan være at staten gir gode belønningsordninger, slik at byer som satser på syklistene kan få belønning for det. Slik er det for kollektivtrafikken i dag, sier han.

LES OGSÅ: Her er den første Bybane-vognen

Har du betalt frivillig ekstraskatt