Hopp til innhold

- Nå er det luftkrise i Bergen

Ekspert stiller seg uforstående til byrådets vegring mot å iverksette strakstiltak for å forbedre luftkvaliteten i Bergen.

Bergen forurensing luftkvalitet

GIFTLOKK OVER BYEN: Kulde og klarvær gjør at svevestøv blir liggende som et lokk over Bergen sentrum.

Foto: Pål Bentdal

Byens politiske ledelse var onsdag samlet til krisemøte for å diskutere luftsituasjonen, etter at luftkvaliteten på Danmarksplass da hadde vært på sitt dårligste hittil i år . Tiltak som partalls- og oddetallskjøring ble diskutert, men ikke funnet nødvendige.

Kommunen: - Nei, det er ikke krise

- Helsevernetaten mener at det ikke er grunnlag for å innføre datokjøring med tanke på de målingen vi har for torsdag og fredag. Dette handler om at det i kortere tid vil være for høye målinger, men det skal være en forholdsmessighet mellom tiltakene vi innfører og den helsefaren dette utgjør, sa byrådsleder Monica Mæland til NRK.no etter møtet.

LES OGSÅ: SV: - Byrådet tar ikke bergensernes helse på alvor

Elisabeth Farstad

- IKKE KRISE: Konstituert informasjonsdirektør i Bergen kommune, Elisabeth Farstad.

Foto: Marit Hommedal

- Vi har ikke definert dette som en krise ennå, sier konstituert informasjonsdirektør i Bergen kommune, Elisabeth Farstad, til NRK.no torsdag morgen.

Nå møter både politikerne, helsevernetaten og administrasjonen i Bergen kommune kraftig motbør fra eksperthold.

- Bør iverksette tiltak

- I forhold til eksisterende regelverk, er det absolutt luftkrise i Bergen nå, sier seniorforsker Dag Tønnesen ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) til NRK.no.

Allerede 10. januar var Bergen oppe i 16 timer med for høye verdier av helseskadelige stoffer i luften. Det maksimalt tillatte, i henhold til forurensingsloven, er 18 timer - i løpet av et helt år.

- Med sånne forhold som rår nå, burde byrådet vurdere å sette i gang tiltak slik de gjorde i januar. Tiltaket som så ut til å ha best effekt, var partalls- og oddetallskjøring. Poenget må være å få redusert trafikkvolumet, for det er helt åpenbart at det er trafikken som er hovedårsaken til de høye verdiene, sier Tønnesen.

- Variasjon ingen unnskyldning

- Byrådet og helsevernetaten mener verdiene svinger for mye til at man kan forsvare slike tiltak. Hva er din kommentar til det?

- Grenseverdiene er satt som en timemiddelkonsentrasjon, hvor slik variasjon ligger inne i begrepet. Konsentrasjonen vil variere. At luften er bra på nattestid, når trafikkutslippene er lave, synes jeg ikke er noen unnskyldning for å la være å gjøre noe, sier Tønnesen.

Nytt møte i dag kl. 11.30

Den interne arbeidsgruppen i Bergen kommune skal samles for å diskutere luftsituasjonen klokken 11.30, men Elisabeth Farstad nekter å kalle det for et krisemøte.

- Vi vil følge målingene nøye frem til da, og diskutere eventuelle tiltak. Når vi er enige om administrasjonens anbefalning, vil vi informere byrådet om det, sier Farstad.

- Hva er det mest sannsynlige utfallet av møtet?

- At vi sammenkaller samarbeidsgruppen. Dersom vi skal innføre tiltak, er vi avhengig av å samarbeide med aktører utenfor kommunen, som politi og fylkeskommune, sier Farstad.