Statslos Vermund Halhjem har forskjellige skipssertifikat, blant annet lossertifikat for strekningen "Rocknes" havarerte på. Han har også sertifikat for hovedleden mellom Stavanger og Ålesund.
Usikkert om tidligere seilas
Halhjem kunne ikke si om han hadde ført "Rocknes" etter at det ble ombygd, men hadde ført skipet tidligere, da det het "Kvitnes". Losen har også ført søsterskipet til "Rocknes".
Halhjem understreket at han hadde spurt kapteinen hvor dypt skipet gikk i vannet, og såvidt han husket, var det 10,41 meter.
Skipet krenget
Flere loser har tidligere fortalt at manøvreringen og sikten på skipet var redusert etter ombygging.
Etter at de hadde svingt rundt Bernestangen, merket imidlertid Halhjem at skipet krenget til styrbord.
– Det er helt ordinært at båten krenger til styrbord etter en sving. Det er ikke noe oppsiktsvekkende i det. Det som var saken, var at den ikke rettet seg skikkelig opp igjen da vi kom inn på den nye kursen, fortalte losen.
Da kom kaptein Jan Aksel Juvik bort til Halhjem, og sa at litt av steinlasten sannsynligvis hadde forskjøvet seg. Han ville ta inn litt ballast på babord side, slik at skipet rettet seg opp igjen.
Diskusjon
Halhjem fortalte videre at det hadde vært en diskusjon mellom den tyske kapteinen, som var under opplæring, og den norske om at skipet krenget. Losen konsentrerte seg om seilasen, og deltok ikke i diskusjonen.
– Men det tok rundt 20 minutter før den rettet seg opp igjen, sa losen. Han vet ikke om det ble sendt folk ned i lasterommet for å undersøke lasten nærmere.
Seilasen fortsatte deretter videre til bunkring ved ESSO Skålevik. Båten brukte fire timer på å bunkre drivstoff før den gikk videre.
Nervøs tysk kaptein
- På et tidspunkt sa den norske kapteinen til meg at han syntes den tyske kapteinen virket nervøs. Han sa ikke noe om årsaken til dette, fortalte Halhjem.
Inn i Vatlestraumen
Da "Rocknes" svingte under Sotrabrua hadde de et fartøy foran seg i leia. Kaptein og los ble enig om å tilpasse farten, slik at fartøyet foran ikke ble innhentet i Vatlestraumen. "Rocknes" gikk da i 10-11 knop, og alt var normalt.
Halhjem ba den andre båten velge en annen rute for å slippe å ha den foran seg, og denne gikk da vest for Bjorøy.
Fem minutter før Vatlestraumen gav Halhjem den vanlige beskjeden når store båter går Vatlestraumen, at de var på vei. Dette for å advare andre båter.