– Jeg synes det er sjeldent gammeldags, det er ikke ofte en ser disketter i dag. Det er litt tilbake til 80-tallet, sier fastlege Unni Aanes i Bergen.
– Det er uholdbart
Når hun og andre leger i Norge skal få oppdaterte pasientlister eller pasientinformasjon fra Helsedirektoratet og Nav får de det tilsendt i posten på en disket.
– Det er uholdbart. I første omgang går det ut over pasientene, sier hun.
Dersom du som pasient skal bytte fastlege og melder fra om det får den nye legen denne informasjonen den 15. i hver måned. I praksis vil du som pasient stå uten lege noen dager.
– Disse pasientene kan jo bli syke i de 14 dagene som går før de blir registrert, sier hun.
Rask informasjon
Da den nye samhandlingsreformen for HelseNorge ble vedtatt var følgende ting viktig:
Rask informasjonsflyt mellom lege, sykehus, Nav og helsedirektoratet.
Dette førte til at legene måtte investere i det elektroniske kommunikasjonssystemet Norsk helsenett, mens myndighetene selv altså ligger etter.
– Vi er pliktig til å være med i dette, og vi har måttet betale det meste selv, sier Aanes.
Også Allmennlegeforeningen reagerer kraftig på dette.
– Innføringen av IKT i helsevesenet er utilfredsstillende, sier leder i foreningen, Trond Egil Hansen. Han mener at helsetjenestene ikke får den kvaliteten den kunne hatt dersom dette var organisert bedre.
– Må finne en løsning
– Vi ser at det vil være mer effektivt både for oss og legene om vi kan sende det over helsenett. Så vi jobber for å finne en måte å gjøre dette på slik at det går sammen med legenes system, sier Christine Bergland, divisjonsdirektør for E-helse og IT i Helsedirektoratet.
I mellomtiden fortsetter legene å motta pasientinformasjon på diskett.
Nav sier til NRK at de har utviklet en elektronisk løsning, men at legene ikke har tatt den i bruk.