I natt var passasjerene først og fremst trøtte, men glade for å være hjemme igjen.
Ufrivillig «ekstraferie»
- Vi har opplevd dette som lengre enn tre døgn, sier Aage Mjeldheim til NRK.
- Problemmet har vært at vi ikke har fått vite noe. Vi har fått mer informasjon gjennom norske medier, enn på flyplassen.
- Jeg vurderer søksmål
Flere av passasjerene retter sterk kritikk mot reiseselskapene og flyselskapet Helios for dårlig informasjon.
Noen passasjerer vurderer å kreve erstatning av selskapene Saga, Ving og Star Tour.
- Jeg vurderer søksmål, sier passasjer Aage Mjeldheim som til daglig er advokat i Bergen.
- Mannskapet ville ikke fly
- En svensk blindpassasjer som ble oppdaget like før avgang, gjorde folk utrygge. Samtidig tvilte passasjerer på sikkerheten til flyselskapet. Det er passasjer Aage Mjeldheim sin forklaring på at Helios-flyet ikke kunne ta av mandag.
Det oppstod blant annet usikkerhet om flyet var kontrollert for feil, og derfor nektet flere passasjerer at flyet skulle lette. Til slutt måtte Helios-mannskapet ha pause, fordi de hadde vært for lenge på jobb.
- Det virket som om mannskapet i Helios-flyet også ville av, sier Mjeldheim.
Det var flyselskapet Britannia Airways som til slutt fraktet passasjerene fra Larnaca på Kypros til Flesland i Bergen.