Heiko Hoffmann som godkjente skipet for Germanische Lloyds bekreftet klart og tydelig at skipet ikke kunne overleve med to flenger i skroget når det var fullastet.
Med to punkterte seksjoner eller tanker var forliset uungåelig, påpekte han.
Godkjent
Likevel var hele stabilitetsdokumentasjonen for lasteskipet Rocknes godkjent og tilfredstilte alle internasjonale forskrifter. Men kravene for godkjennig gjaldt altså bare i forhold til en skade på skroget.
Problemet er at skadene Rocknes fikk under grunnstøtingen innebærer mer enn en inntrenging i skroget.
Vil evaluerer på nytt
Dette ble påvist under sjøforklaringen i dag. Det betyr at det ble hull på mer enn en tank under grunnstøtingen, og det var det ikke gjort beregninger for.
Sjøfartsdirektoratet har vært opptatt av at de må evaluere det som har blitt gjort tidligere av godkjenninger. De har også spurt om Lloyds vil være med på slike evalueringer, og det bekreftet avdelingssejf i firmaet, Henrik Bruns, at de er interessert i.
Kan være forklaringen
Det faktum at stabiliteten til Rocknes bare var godkjent ved ett hull i skorget, mens grunnstøtingen forårsaket to hull i skroget, kan være en forklaring på hvorfor båten gikk så raskt rundt.
Tidligere under sjøforklaringen fredag, sa avdelingssjef Henrik Bruns i klasseselskapet Germanische Lloyd at hele stabilitetsdomumentasjonen for Rocknes var godkjent.
Germanische Lloyd er klassifiseringsselskapet som godkjente ulykkesskipet etter ombyggingen.
Grundig testet
Avdelingslederen gikk møysommelig gjennom godkjenningsprosessen under ombygging. Han fortalte at "Rocknes" sin stabilitet ble grundig testet.
- Så skipet var 100 prosent godkjent etter alle gjeldene internasjonale forskrifter, understrekte han.
Med første fly
Stabiliteten på Rocknes har blitt et sentralt tema fordi skipet gikk svært fort rundt.
Bruhns måtte i går reise med første fly til Norge etter at sjøfartsinspektør Finn Paulsrud ble kraftig provosert da det viste seg at Germanischer Lloyd ikke hadde sendt de eksperter som kunne svare på det de ville vite.