Hopp til innhold

- Dårlig ide å fokusere på regnvær

- Lag et paraplymuseum og fokuser på lekkert regntøy, sier Irene Nygårdsvik.

Det er en svært dårlig ide å fokusere på regnet i markedsføringen av Bergen. Det mener reiselivsdirektør Ole Warberg.

Av Guro Mjanger og Asle Hella

DEBATT: Hva skal til for å lokke flere turister til Bergen?

Mandag ble det etterlyst mer fokus på regn, når man skal lokke til seg turister. Dette mener Warberg er en dårlig ide.

Positivt regn?

Bergenserne kjenner regnet så alt for godt. Men er regnet positivt for byen? Fører det til færre turister? Det strides de lærde om.

Reiselivsdirektør Ole Warberg mener det skader turistnæringen å fokusere altfor mye på regnveret.

Marketingforsker Irene Nygårdsvik ved Norges Handelshøgskole mener tvert imot at en må dra nytte av det dårlige været i markedsføringen av Bergen.

- Ingenting er så vakkert som bilder av regndråper. Ta turistene med ut på tur. Ta på dem regntøy, sier hun.

Dette meiner Warberg blir helt feil fokus. Skaden blir større enn gevinsten dersom regnet skal bli den store opplevelsen, mener han.

Lyd og video

Lenker