Av Guro Mjanger og Asle Hella
DEBATT: Hva skal til for å lokke flere turister til Bergen?
Mandag ble det etterlyst mer fokus på regn, når man skal lokke til seg turister. Dette mener Warberg er en dårlig ide.
Positivt regn?
Bergenserne kjenner regnet så alt for godt. Men er regnet positivt for byen? Fører det til færre turister? Det strides de lærde om.
Reiselivsdirektør Ole Warberg mener det skader turistnæringen å fokusere altfor mye på regnveret.
Marketingforsker Irene Nygårdsvik ved Norges Handelshøgskole mener tvert imot at en må dra nytte av det dårlige været i markedsføringen av Bergen.
- Ingenting er så vakkert som bilder av regndråper. Ta turistene med ut på tur. Ta på dem regntøy, sier hun.
Dette meiner Warberg blir helt feil fokus. Skaden blir større enn gevinsten dersom regnet skal bli den store opplevelsen, mener han.
Lyd og video
- Tjener 500 000 per millimeter regn
- Regn, regn og atter regn
- Regn stopper malerne
- Hør debatten: Markedsføre Bergen med regn?
- Region - Bergen
Lenker