- På nye biler i dag er det så trangt og så mye arbeid å få skifta ei lyspære at det er nesten håpløst for en vanlig menigmann å gjøre det, sier Hermann Hellebust som driver bensinstasjon i Elverum.
Når folk spør ham om hjelp til å skifte lyspære, må han sende hele 30 prosent av dem videre til verksted.
Foto: Marianne Olsen/NRK
Utseende viktigst
På verkstedet skrus deksler av, luftfilteret demonteres, batteriet skrus av og løftes vekk for å komme til lyskasteren.
- Det går fort en halv time å skifte en lyspære, sier Jon Hokstad, verksmester i Elverum sport bilsalg.
Det er blitt slik at mer utstyr i bilene enn før gjør det trangere. Utseende på bilen teller mer enn at det er lettvint å komme til å skifte pærer.
Opp til bilprodusentene
I dag er pæreskift altfor komplisert. Bilkonstruktørerene må tenke nytt og gjøre det lettvint for bileieren å skifte lyspære.
- At det skal gå en halv time for å skifte ei pære er veldig ille. Men det er sånn det er blitt i dag. Det får ikke vi gjort noe med, det må bilprodusentene se på, sier Jon Hokstad.
P.S. Nå kan du kan få 2000 kroner i bot for å kjøre uten lys på bilen.