Hopp til innhold

Vinjerock med ny betalingsløsning

Vinjerock på Eidsbugarden var en av tre festivaler som ble bedt av Forbrukerombudet om å rydde opp i betalingssystemet sitt. Vinjerock-publikummet har fått betalingsarmbåndet tilvend før festivalstart.

Vinjerock

NYTT SYSTEM: I år får deltakere på den populære festivalen i Jotunheimen et armbånd som fungerer som både billett og betalingsordning under festivalen.

Foto: Tor Amundsen / Vinjerock

Nå innfører festivalene en mer brukervennlig og tryggere festivaløkonomi. Systemet skal være enklere å bruke, og ikke minst blir det lettere få tilbakebetalt pengene de allerede har satt inn på en betalingschip.

– Når man skal betale i restauranten eller baren, så holder man bare armbåndet med mikrobrikken inntil betalingsterminalen, og så går transaksjonen på bare et sekund eller to, forteller festivalsjef for Vinjerock, Julie Forchhammer.

Det nye med betalingsløsningen er at publikum vil ha mulighet til å sette inn penger på armbåndet to uker før festivalstart, og maksgrensa er på 1200 kroner. Og pengene, som nå skal tilbakeføres automatisk, kan kreves tilbakebetalt i tre år.

I år tar festivalen Vinjerock i bruk et nytt betalingssystem.

VIDEO: Se hvordan det nye systemet fungerer!

Måtte innføre maksgrense

Men tidligere i år fikk den populære festivalen i Jotunheimen sammen med Slottfjellfestivalen og Stavernfestivalen beskjed om å rydde opp i systemet, fordi det ikke var satt en maximal beløpsgrense på armbåndene

Gry Nergård

TRYGGERE OG ENKLERE: Forbrukerombud, Gry Nergård, forteller at det nye betalingssystemet gjør festivalen både enklere og tryggere for publikum.

Foto: CF-WESENBERG

– Det skal være en maksimal beløpsgrense for hvor mye penger som kan stå på kortet til enhver tid. Hvis du skulle miste armbåndet eller det ikke skulle bli noe av festivalen eller den i verste fall skulle gå konkurs, så er det begrenset hvor stort beløp du kan tape, forklarer forbrukerombud Gerd Nygård.

Det forteller forbrukerombud, Gry Nergård. I tillegg til maksgrensen skal det nå være lettere å få tilbake eventuelt utestående beløp etter at festivalen er over.

– Tidligere var det mange som opplevde at dette var vanskelig, sier Nergård.

– Vil gjerne at publikum skal få tilbake pengene

Etter fjorårets Vinjerock hadde de 3000 festivaldeltakerne og de frivillige festivalarbeiderne 600.000 kroner gjenstående på betalingsordninga. I januar i år var to tredjedeler tilbakeført publikummerne, men det gjenstod fortsatt 190.000 kroner.

– Vi vil veldig gjerne at publikum skal få tilbake pengene sine, så det er ikke noe utspekulert lureri fra vår side. Og vi vil gjerne at de pengene skal komme tilbake lettest mulig, sa festivalsjefen tidligere i år.

Julie Forchhammer

POSITIV: Festivalsjef, Julie Forchhammer, setter pris på Forbrukerombudets engasjement i festivalens betalingssystem.

Foto: Sigrid Havig Berge / NRK

Nå er trolig Vinjerock denne eneste festivalen som har sendt ut betalingsarmbåndet til over halvparten av publikum før festivalstart. De hadde selv bedt om å få tilsendt armbåndet da de bestilte festivalbilletten. Dermed kan de fylle opp betalingskortet allerede før festivalstart.

– Det gjør vi for å forbedre festivalopplevelsen for publikum. Da kan de gå rett på festival eller på tur, i stedet for å stå i kø, sier festivalsjefen.

Torsdag denne uken åpner festivalområdet på Eidsbugarden for publikum.

  • LES MER:

Flere saker fra Innlandet