Hopp til innhold

Advarselskiltet var ute av drift i flere dager

Skiltet som skal advare de som kjører E6 om sterk vind var ute av drift da en ekspressbuss blåste av vegen i natt. Vegvesenet har visst om feilen i fem dager.

Video Uvær i fjellet

VIRKET IKKE: Et skilt av denne typen skal advare bilister om værforhold på E6 på Dovrefjell. Skiltet virket ikke.

Foto: Nyhetsspiller

Det blåste liten til stiv kuling på Dovrefjell da Fjordekspressen med 13 passasjerer om bord veltet ved Fokstua i totida i natt. Sjåføren skal ha forklart at bussen blåste av vegen i et kraftig vindkast.

Ifølge politiet i Gudbrandsdal skal sjåføren ha sagt at han ikke visste hvor kraftig vind det var på fjellovergangen.

Statens vegvesen bekrefter at lystavla med vindmåler i området ikke virket.

 Ingen ble skadet da en buss blåste av veien på Dovrefjell i natt. Skiltet som skal varsle om vanskelige kjøreforhold og sterk vind var ute av drift og nå innrømmer Vegvesenet at de har visst om feilen i fem dager.

Var ute av drift i fem dager

Trafikkoperatør John Slinning i Statens vegvesen sier de har visst om de tekniske problemene på Dovrefjell i fem dager.

– Vi fikk inn en feilmelding på skiltet på Fokstua første juledag. Etter det har det ikke virket, sier Slinning til NRK.

Han sier vindmålingen har vært i orden, og at vindstyrken så vidt de vet har kommet fram på skiltene som er på nord- og sørsiden av Dovrefjell – i Oppdal i Trøndelag og på Dombås i Gudbrandsdalen.

– Det er jo viktig at de skiltene vi har virker slik de skal, men de viktigste skiltene er de som advarer bilister før de reiser opp på fjellet. På Fokstua er man allerede på fjellet, sier han.

Han sier de reiser til Dovrefjell for å forsøke å løse de tekniske problemene i dag.

Fokstua E6

UVÆR: Det blåste så kraftig at E6 på Dovrefjell ble stengt kort tid etter ulykken.

Foto: Webkamera, Statens vegvesen

Sjåføren: Ulykken kunne vært unngått

Bussjåfør Lasse Tenden sier vinden han opplevde på Fokstua i natt er det mest ekstreme han har opplevd på de 20 årene han har kjørt.

Han mener det er kritikkverdig at vindmåleren ikke fungerte.

Bussjåfør Lasse Tenden ulukke Dovrefjell

SJÅFØREN: Lasse Tenden kjørte ulykkesbussen.

Foto: NRK/Silje Guddal/Kristian Nilssen

– Vindmåleren hadde sagt meg mer om situasjonen så vi slapp å erfare det i praksis, sier sjåføren.

– Ville du kjørt videre om vindmåleren fungerte?

– Det vet jeg ikke. Men om det var så ekstremt som det var i natt da dette skjedde, så er det klart at vegen kanskje burde vært stengt for trafikk.

Avviser kritikk for manglende stengning

Statens vegvesen mener derimot at entreprenøren som har ansvaret for drift av E6 over Dovrefjell ikke kan kritiseres for ikke å ha stengt vegen i natt.

– Bussen kjørte rett bak brøytebilen, og sjåføren her oppfattet ikke vinden som problematisk. Det må ha vært et svært kraftig vindkast som velet bussen, sier avdelingsdirektør Jan Nørstegård hos Statens vegvesen i Oppland.

E6 ble stengt i flere timer etter ulykken på grunn av vinden.

Også busselskapet mener det er viktig at lystavlene virker.

– Fjelloverganger er utsatt og vi er avhengig av at informasjonen er oppdatert, sier Svein-Arne Vik, markedssjef i Nettbuss Ekspress.

Benekter at det ofte er problemer

Ifølge bussjåfør Lasse Tenden er det ikke første gang advarselsskiltet er ute av drift.

– Det er ganske ofte vi etterlyser tall på måleren, sier Henden.

Men Statens vegvesen benekter at det er mange problemer med skiltene på Dovrefjell.

– Vi vet ikke om at det har vært problemer tidligere, det er ikke meldt inn til oss, sier trafikkoperatør John Slinning.

Politiet i Gudbrandsdal politidistrikt mener det ikke er noen grunn til å tro at sa bussjåføren, som er ansatt i Nettbuss Ekspress, gjorde noe galt. Saken vil bli etterforsket videre ved det lokale lensmannskontoret.

Flere saker fra Innlandet