Hopp til innhold

Ville hjelpe togpassasjerer

- Det er tafatt av NSB å ikke ta kontakt med oss når 350 passasjerer står fast på Otta, sier ordføreren i Sel.

Toget ble stående på Otta i fire timer.
Foto: Tipser

Togpassasjerene på Otta kunne fått både mat og varme hvis bare NSB hadde varsla kommunen. Det sier ordfører i Sel, Dag Erik Pryhn.

350 passasjerer på toget mellom Trondheim og Oslo satt i 3-4 timer i toget etter at en teknisk feil på strømavtageren førte til togstans i går kveld.

Les: Måtte sitte timesvis i iskaldt tog

Tilbød å hjelpe

Ordfører i Sel, Dag Erik Pryhn, sier han tok kontakt med beredskapssjefen i kommunen ved 22-tiden tirsdag kveld, etter at han fikk vite at toget sto fast i Otta sentrum. Kommunen tok kontakt med NSB og tilbød seg å åpne Otta stasjon for passasjerene.

- Dersom vi hadde blitt varsla med en gang hadde vi raskt kunne få på plass et tilbud om varme og mat til de mest utsatte passasjerene.

Men svaret fra NSB var at det ikke var så mye kommunen kunne hjelpe til med.

Les: Toget framme i Oslo

Kan lære av det

Informasjonssjef i NSB Åge-Christoffer Lundeby sier til VG Nett at det ikke ble tatt kontakt med kommunen fordi de ikke visste at stoppen skulle bli så langvarig.

- Jeg vil imidlertid takke ordføreren for hans initiativ. Vi imøteser gjerne en invitasjon til dialog om hvordan en slik situasjon kan løses ved en annen anledning, sier han.

Flere saker fra Innlandet