NRK Meny
Normal

Vil lokke flere turister med kultur

Innovasjon Norge vil ha flere kulturturister til Norge, og innrømmer at dette ikke har blitt prioritert nok til nå.

Peer Gynt 1015

Peer Gynt-stemnet og andre kulturarrangementer kan dra flere turister til Norge i framtida, tror Innovasjon Norge.

Foto: Bård Gundersen

Artikkelen er mer enn ett år gammel.

42 prosent av alle turister som kom til Norge i 2014 var kulturturister. Nå er målet at det skal bli flere.

I rapporten «Drømmeløftet 2016» peker Innovasjon Norge ut dette som et område det bør satses mer på etter oljekrisa.

– Mer penger

Audun Pettersen i Innovasjon Norge begrunner satsinga slik:

– Disse turistene flyr til Norge, de bor på hotell, de blir litt lenger og de legger igjen mer penger. Vi må satse på noen områder der vi har et potensial internasjonalt, sier Pettersen.

Marit Lien er sjef for noe som er midt i blinken for ei slik satsing, for Peer Gynt-stemnet på Gålåvatnet i Oppland.

Hun er glad for satsinga, men mener det er langt fram.

– Vi må flytte kulturen opp og fram på plakaten også i kommunikasjonen med markedet. I markedskommunikasjonen er det primært fjord, fjell og aktiv ferie, som løftes fram, sier Lien.

Neste år er det 150 år siden Ibsen skrev Peer Gynt, og det har vært en dialog med Innovasjon Norge om jubileet.

– Det er en lang veg å gå fra å si at dette er positivt og dette skal vi gjøre noe rundt, til faktisk å gjøre det, mener Lien.

Kommersialisering

Lien mener Peer Gynt-stemnet har gjort akkurat det Innovasjon Norge etterspør, nemlig å tenke kommersalisering i samarbeidet med reiselivet. Hun mener at Ibsen som det ikonet han er, har blitt for lite utnyttet, for eksempel ved at han er den største dramatikeren på det kinesiske markedet.

– At det ikke brukes mer aktivt forstår jeg ikke, sier hun.

Og Pettersen bekrefter at det er kommersialisering Innovasjon Norge tenker.

Han innrømmer samtidig at de ikke har vært flinke nok sammen med reiselivet til å dra med seg kulturen.

– Det er et mylder innenfor norsk kulturliv, og her er det mulig å lage kommersielle produkter. Men det må gjøres på en autentisk måte. Vi må ikke «hollywoodisere» norsk kultur, sier Pettersen.

– Kultur og reiseliv skal prioriteres dersom det ligger en kommersialle utvikling der, lover Pettersen selv om det ikke ligger penger eller egne virkemidler i satsinga.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND