NRK Meny
Normal

Vil ha elev med Downs syndrom ut av klasserommet

Kommune- og fylkestingspolitiker Sanna Sarromaa fra Oppland Venstre mener at en Lillehammer-elev med Downs syndrom og autisme ikke har faglig utbytte av å være sammen med klassen sin, og bør tas ut av klasserommet.

Kommune- og fylkestingspolitiker Sanna Sarromaa mener at en Lillehammer-elev med Downs syndrom og autisme ikke har faglig utbytte av å være sammen med klassen sin, og bør tas ut av klasserommet.

PROVOSERER: Sanna Sarromaas utspill provoserer mange.

Gutten som har havnet i sentrum for en politisk sak som vekker sterke reaksjoner heter Filip. Han går i andre klasse på Vingar skole på Lillehammer.

Når NRK besøker ham har han gym sammen med klassen sin. Han har Downs syndrom og autisme, og er med i timen på sine egne premisser.

Reagerer

Sanna Sarromaa er ikke redd for å si det hun mener, og nå skaper hun igjen reaksjoner.

Filip på Vingar skole, Lillehammer

FILIP: Filip går i 2. klasse på Vingar skole. – Han er en av gjengen, sier lærer Inge Staum

Foto: NRK

Etter et kort besøk i klassen til Filip har hun skrevet et internt referat til sine Venstre-kolleger i kommunestyret i Lillehammer. Hun skriver blant annet at han hadde ingen pedagogisk eller faglig nytte av å være i klasserommet og at han lager lyder og burde være i et eget rom.

Rektor ved Vingar skole reagerer kraftig på det Sarromaa skriver.

– Jeg synes dette sier noe om menneskesynet. Dette reagerer jeg på, sier rektor Ketil Elvevold.

Læreren til Filip tar også avstand fra kritikken til Venstre-politikeren.

– Når de andre elevene løper, så løper Filip og når de andre snakker med ham så vil han gjerne kommunisere. Han fungerer absolutt best med de andre elevene. De kjenner ham fra barnehagen, og merker nesten ikke at han lager lyder. Han er en del av gjengen, sier lærer Inge Staum.

– Ingen pedagogisk hensikt

Sanna Sarromaa innrømmer at hun bare var inni klassa i drøyt ti minutter, men at hun står for det hun har skrevet.

– Gutten er fysisk til stede, men han deltar på ingen måte på det fellesskapet driver med. Da har integrering ingen pedagogisk hensikt. Da blir gutten en måte narren i historien som brukes for at de vanlige skal se at oi, verden er annerledes.

Sarromaa skriver i referatet at hun vet at temaet er: «som å banne i kirken i dette landet hvor alle skal lære alt og alle skal være venner».

– Dette er en debatt som er vanskelig å ta for du kommer gjerne ut sånn som du (red.anm. journalisten) prøver å framstille meg som et monster. Men jeg prøver egentlig å stille relevante spørsmål om pedagogisk innhold, og det er dette man får på seg når man stiller disse spørsmålene. Og da er det ikke rart at mange tier stille, sier Sarromaa.

– Går stort sett greit

Filips pappa sier integreringen stort sett fungerer godt.

– For å være helt ærlig så ser jeg jo sider ved Filip der han overhodet ikke har noe samspill med andre. Men til gjengjeld så ser jeg også de dagene hvor han har en virkelig god dag, og at de andre elevene også har nytte av å være sammen med ham.