Hopp til innhold

Vil utnytte Birkebeinereffekt på Sjusjøen

– Lokale aktører utnytter ikke filmsuksesser godt nok, sier reiselivsforsker. Det har reiselivet på Sjusjøen tenkt å endre i forbindelse med storfilmen «Birkebeineren».

Langrenn

LOKALT: Næringslivet i Hedmark og Oppland vil utnytte at storfilmen «Birkebeineren» spilles inn i nærområdet. Bildet er fra Sjusjøen.

Foto: Christian Strand / Den Norske Turistforening

Filmselskapet Paradox vil at bedriftene i nærområdet skal utnytte ringvirkningene av storfilmen «Birkebeinerne». Innspillingen starter i februar i år og gå på kino i 2016.

Leder i Sjusjøen Destinasjon, Tone Alterskjær, har mange planer i tiden som kommer.

– «Birkebeinerne» kan knyttes opp mot noe kjent. Samtidig kan man lage en opplevelse av noe som er ukjent og eventyrisk. Det går an å tilby gjestene å bo som Birkebeinerne gjorde og la dem spise den samme maten, foreslår Alterskjær.

Hun har allerede planlagt førvisning av filmen utendørs på Sjusjøen, som skal gjennomføres uansett vær og vind.

Skaper reisemotivasjon

Dorthe Eide, førsteamanuensis Høgskolen i Nordland

GOD TIMING: Førsteamanuensis Dorthe Eide mener det er viktig å smi mens jerner er varmt.

Foto: Susanne Lysvold

Førsteamanuensis ved Handelshøgskolen i Bodø, Dorthe Eide, sier at filmen «Birkebeinerne» kan ha mye å si for turismen på Sjusjøen, hvor filmen spilles inn. Hun påpeker likevel at de lokale aktørene må jobbe raskt for å sikre suksessen.

– De ser ikke potensialet tidlig nok. Ofte kommer turistene uten at noen er forberedt på det, sier Eide.

Hun mener at mange vil se stedene hvor kjente filmer er spilt inn og tror det er viktig at turistaktørene og produsentene samarbeider godt.

Finn Gjerdrum

SUKSESS: Produsent Finn Gjerdrum har tro på at filmene kommer til å slå gjennom både i Norge og utlandet.

Foto: HIL

Produsent Finn Gjerdrum tror filmen kan bli stor både i Norge og i utlandet. Han håper å kunne selge 500 000 kinobilletter her til lands. Gjerdrum tror det er en fordel at filmen har sterk lokal forankring.

– Det gjør at filmene vi lager blir mer troverdige og dermed bedre. Vi tjener på at vi får lage en kvalitativt bedre film, sier produsenten.

Vil tilby familieopplevelse

Alterskjær i Sjusjøen Destinasjon mener filmen er en gylden mulighet til å tilby en opplevelse som ikke bare er rettet mot de voksne.

Kristofer Hivju, Jakob Oftebro og Pål Sverre Hagen

HOVEDROLLER: Kristofer Hivju, Jakob Oftebro og Pål Sverre Hagen skal spille hovedrollene i «Birkebeinerne».

Foto: Laila Meyrick Velour / Paradox

– Her kan man bygge en familieopplevelse. Ikke bare fokusere på at mor og far skal slå fjorårets rekord i Birkebeinerrennet.

Alterskjær tror også at de kan trekke et utenlandsk publikum til destinasjonen ved hjelp av filmen.

– Den er allerede solgt til Tyskland. Hvis filmen blir populær har vi et marked der, sier hun.

Flere saker fra Innlandet