Bruker én million kroner i året på å lokke folk til Sør-Odal

Sør-Odal vil ha 120 flere innbyggere hvert år, og bruker én million kroner i året for å få til dette.

Anne-Mette Øvrum, Eyvind Alnæs, Heidi Hitland

Ordfører Anne-Mette Øvrum, rådmann Eyvind Alnæs og varaordfører Heidi Hitland håper på nye innbyggere.

Foto: Vivian Stensrud / NRK

Mange kommuner i innlandet sliter med fraflytting, forgubbing og synkende innbyggertall. Flere kommuner er godt i gang med å snu trenden, og lokker med blant annet billige tomter, barnehageplasser og jobber.

Sør-Odal vil ha 120 flere innbyggere hvert år, og bruker én million kroner i året for å få til dette.

I kommunen er det politisk enighet om at å rekruttere nye innbyggere skal prioriteres, og de har satt i gang en kampanje hvor de blant annet har hatt fire dobbeltsideannonser i VG.

Henter folk med buss

I tillegg arrangerer de visningshelg i mai, hvor potensielle innflyttere kan komme og se hvordan det er i Sør-Odal.

– Da kjører vi buss inn til Oslo-området, og henter alle som vil komme og se Sør-Odal. Allerede nå er det mange som har meldt seg på, så det er veldig spennende, forteller ordfører Anne-Mette Øvrum.

Hun håper at folk kan få øynene opp for Odalen.

Odalstunet

Odalstunet i Sør-Odal ble brukt som et utgangspunktet for ideen om at et bygdetun som skulle lokke oslofolk til bygda i 2011.

Foto: Jan Egil Løvbak / NRK

– Vi har masse ledige byggeklare tomter, hus, leiligheter og rekkehus til salgs. Mye fritidstilbud, gode oppvekstvilkår for de unge og barnehageplasser, sier Øvrum.

De har altså masse å tilby, men å gjøre Sør-Odal kjent for potensielle innflyttere er en utfordring. Det viser seg nemlig at en av fire i Akershus og Oslo-området ikke vet hvor Odalen er.

– Derfor er det ekstra viktig for oss å vise hvor sentralt vi ligger gjennom en kampanje som går på Internett og store annonser i VG. Alt er på plass, vi trenger bare å få vist at her er vi, sier rådmann Eyvind Alnæs.

Politisk enighet

Det koster å tiltrekke seg nye innbyggere, og budsjettet for arbeidet og kampanjen var på én million kroner i fjor, og én million også i år. Men varaordfører Heidi Hitland forteller at det er politisk enighet i kommunen om at dette vil de bruke penger på.

– Det er en forutsetning for å lykkes. Når vi laget samfunnsdelen av kommuneplanen vår, så var prioriterte vi dette som et av de viktigste områdene, sier Hitland.

Målet er en befolkningsvekst på 1,5 prosent, det vil si 120 nye innbyggere i året. Et ambisiøst mål, men desto mer å jobbe mot, mener ordføreren.

– Det er litt igjen, så vi må bare stå på å jobbe. Det viktigste er at folk får vite hvor fint og flott det er i Odalen, for det er det faktisk.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND