Solvik Olsen: – Vi må få mer vei for pengene

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil bygge veiene billigere og bedre, og innkaller nå vegvesenet til møte.

Bomstasjon E6

MINDRE BOM: Samferdselsministeren å bygge billigere, slik at bomavgiftene blir lavere.

Foto: Trond Lillebo / Statens Vegvesen
Geir Røed
Journalist

I dag ble det kjent at de store entreprenørene som bygger nye E6 mellom Minnesund og Gudbrandsdalen har enorme overskudd, store formuer og høye inntekter.

– Det skal være lov å tjene penger i entreprenørbransjen. Man bygger ikke veier på dugnad og for lut og kaldt vann. Men jeg er opptatt av at vi må få mye vei for pengene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til NRK.

Han mener at det må sørges for god konkurranse og passe store anbud, slik at mange vil konkurrere og at ikke anbudene blir for høye.

De seks norske hovedentreprenørene på E6-utbygginga fra Gardermoen til Gudbrandsdalen hadde i fjor et resultat før skatt på over én milliard kroner, viser en gjennomgang NRK har gjort.

Rik på vei

Også direktørene og eierne i disse entreprenørfirmaene tjener godt, med lønninger opp i nærmere 10 millioner kroner i året, og formuer på over 100 millioner kroner.

En av dem er Pål Egil Rønn, gudbrandsdølen som bygger ny E6 rett nedenfor sin egen hjemplass på Sør-Fron. Han er konsernsjef i AF-gruppen, som har fått to av tre storkontrakter på veibygging i Gudbrandsdalen. Den ene veikontrakten er den største kontrakten til AF noensinne.

– Det er stas å bygge på hjemmebane. Nye E6 blir veldig bra. Det blir en sikker vei, sier Rønn når NRK besøker ham på direktørkontoret til AF-gruppen på Helsfyr i Oslo.

Rønn avviser at det er for liten konkurranse i entreprenørmarkedet, slik flere hevder.

– Det er en veldig sterk konkurranse og press på marginene. Vi er mange som konkurrerer om oppdragene, sier Rønn.

Likevel: AF-gruppen hadde i fjor et resultat før skatt på nesten 600 millioner kroner. For hver hundrelapp AF-gruppen omsetter, tjener de seks kroner. Og det er konsernsjefen fornøyd med.

– Ja, vi har gode resultater, og jeg er godt fornøyd med utviklingen både i fjor og så langt i år.

Bonde og direktør

Pål Egil Rønn bor på en gård på vestsida mellom Hundorp og Harpefoss i Sør-Fron. Der driver han gårdsbruk i samdrift, hvor den daglige drifta er satt bort. Han er også styreleder i lokalbanken Sparebank 1 Gudbrandsdal.

(Artikkelen fortsetter etter bildet)

Gården til Pål Egil Rønn i Gudbrandsdalen

Gården til Pål Egil Rønn ligger mellom Hundorp og Harpefoss i Gudbrandsdalen.

Foto: Frode Meskau / NRK

I AF-gruppen har han hatt lederstillinger siden 1999, og vært konsernsjef siden 2007. Han har 20 millioner kroner i formue, og en inntekt i 2013 på nesten seks millioner kroner, ifølge skatteetaten.

Men egen suksess vil han helst ikke snakke for mye om.

– Det var et ubeleilig spørsmål, sier han når NRK spør hva han tenker om egen suksess.

Innkaller til møte

Men samferdselsministeren er opptatt av fortjenesten til entreprenørfirmaene og deres eiere og sjefer.

Nå innkaller Ketil Solvik-Olsen to av de offentlige etatene som bygger mest her i landet, Jernbaneverket og Statens vegvesen, til møte. Målet er å få dem til å bygge mer vei og jernbane for pengene.

– Jeg har bedt dem om et møte om kort tid, for å gå gjennom nylig avsluttede prosjekt. Slik kan vi forsøke å gjøre prosjektene billigere og mer trygge på kostnadssiden, sier Solvik-Olsen til NRK.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Gikk imot Jernbaneverket

    Formannskapet i Hamar stemte mot Jernbaneverkets innstilling om å legge ny jernbane i strandsonen. Med tre stemmers overvekt gikk de i stedet for øst-traseen (som innebærer at togstasjonen flyttes til Vikingskipet). Saken skal nå opp i kommunestyret.

    Vi er på formannskapsmøtet. Ser politikere. Avstemningen 7-4. Bilder fra Vikingsskipet med aksjonist Jan Larsen. Bilder fra jernbanestasjonen. Bilder av åttemetersplanet og Hamarbukta med tog.