Etter å ha kjempet og tapt mot vannmassene i flere år, vil en aksjonsgruppe bygge den nye E6-strekningen i Ringebu som et flomvern mot Gudbrandsdalslågen.
– Vi har hatt tre flommer på fire år og fått store skader. Dette må vi gjøre noe med, sier talsmann for aksjonsgruppa Erik S. Winther.
- Les også: - E6-utbygging vil redde avlinga
- Les også: Vil grave ut elva for å hindre flom
Mener det blir billigere
Han og resten av aksjonsgruppa mener det vil være pengebesparende å gjøre den planlagte E6-utbyggingen til et flomvern.
– Veien skal bygges uansett, så dette er en billig sikring. Det er veldig rart å bygge en vei til 1,5 milliarder kroner som ikke skal kunne kombineres med et annet formål som tjener samfunnet, mener Winther.
Før 2011 var det bred enighet i Ringebu om at det ytre trasevalget var det mest hensiktsmessige. Men innsigelser fra flere hold, gjorde at det ble valgt en annen løsning.
- Les også: E6-kompromiss i Ringebu
– Tar for lang tid
Veiutbyggingen har skapt mye debatt i lokalsamfunnet, og det er ikke alle som ser for seg en flerbruksløsning av E6. Varaordfører Brede Vestby, mener det vil være uklokt å gjøre endringer nå, og vil istedet holde seg til planen.
– Om vi opphvever kommunestyrevedtaket blir vi helt nullstilt og må begynne på nytt. Det har vi ikke tid til i dag. Derfor mener jeg at vi må la planene om E6 ligge fast, og på samme tid lage et parallellt løp der vi ser på flomtiltak.
Vil ha svar fra Solvik-Olsen
I mai hadde aksjonsgruppa, ordfører Erik Odlo og andre lokalpolitikere et møte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Formålet med møtet var å se på om man likevel kunne gå for det ytre alternativet, som samtidig ville kunne tjene et visst formål som vern mot framtidige flommer.
– Det er viktig å lytte til det lokale engasjementet som har kommet etter flommene vi har vært gjennom. Kommunestyret er satt under et stort press for å endre vedtaket, og vi har i dag etterlyst svaret fra samferdselsministeren, sier ordfører Erik Odlo til NRK.