Hopp til innhold

Driften på Leirin er reddet

LEIRIN (NRK): Fagernes Lufthavn Leirin skal drives videre, iallfall i tre år til. Turistnæringa i Valdres og Hallingdal er strålende fornøyd.

Fagernes Lufthavn Leirin

CHARTERFLYPLASS: Leirin ved Fagernes blir en ren charterflyplass. I dag kom meldingen om at regjeringa redder flyplassen i tre år.

Foto: Ruth Barsten / NRK

Så seint som i fjor høst var flyplassen ved Fagernes i Valdres truet av nedleggelse. Men etter budsjettforhandlingene mellom regjeringa og støttepartiene ble Leirin reddet.

Nå er regjeringas plan for videre drift klar: Statlige Avinor skal drive flyplassen i tre år til, med gradvis større finansiering fra andre steder. Fra 2019 må lokale, regionale og eventuelt andre ta helt og fullt over driften.

Det betyr at det fortsatt blir charterflyginger til de store vintersportsstedene i området, blant annet Beitostølen, Geilo og Hemsedal.

– En gledens dag

Hemsedal i puddersnø

SKITURISTER: Både Hemsedal og Beitostølen ser på Leirin som viktig for å få flere utenlandske gjester.

Foto: Kalle Hägglund

Regjeringa legger fram sin plan for Stortinget i dag, og statssekretær John-Ragnar Aarset (H) presenterte planene i en orientering på Leirin i formiddag.

– Vi håper å se gode resultater gjennom denne treårsperioden, og vi mener det bør være tid og rom for å få til det løftet som vi har tro på for Leirin, sa Aarset.

Det er særlig reiselivet i regionen som har kjempet for fortsatt drift ved flyplassen. De var veldig fornøyd i dag.

– Dette er en gledens dag. Det ligger det en del forutsetninger her som vi må drøfte og komme nærmere tilbake til, sa Bjørn B. Jacobsen i Styringsgruppa for Leirin.

Forutsetningene er blant annet at en del av pengene til driften kommer fra andre enn

Avinor får driftsansvaret i 3 år

AVINOR TAR DRIFTEN: Distriktssjef i Avinor Anette Elstad og mangeårig ansatt ved Leirin Kenneth Nilsen er glade for at usikkerheten er slutt.

Foto: Ruth Barsten / NRK

Avinor allerede i 2017. Det kan være private aktører eller lokale og regionale offentlige myndigheter.

Det koster 10-17 millioner kroner i året å holde flyplassen åpen.

– Dette skal vi klare

Leirin blir med dette en ren charterflyplass fra og med neste vinter. Det er allerede klart at ruteflyet til Gardermoen legges ned fra 1.april neste år.

Målet er å nå å få flere ski- og fjellturister fra kontinentet.

– Vi kan skape internasjonal vekst, vi skal fly turistene rett inn i fjellet. Nå er det opp til oss i næringa. Vi skal ut i Europa, få opp mange charterfly, og det skal vi klare, sa Beitostølen-sjefen Atle Hovi.

Jubel på Leirin

JUBEL PÅ LEIRIN: Bjørn Jacobsen og Atle Hovi fra reiselivet i Valdres var fornøyd med beskjeden de fikk fra statssekretær John-Ragnar Aarset på Leirin.

Foto: Ruth Barsten / NRK

Også reiselivet i nabodalføret Hallingdal jubler.

– Det betyr enormt mye. Dette gir oss nærhet til et europeisk marked på 200 millioner mennesker. Det er en unik mulighet, sier Andreas Smith-Erichsen, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal.

Politikere både fra Buskerud og Oppland har engasjert seg i kampen for Leirin.

– I dag kan vi glede oss over å ha nådd fram. Vi kunne ønske oss mer enn tre år, men nå skal vi bevise at vi får det til, sier valdris og tidligere fylkesordfører i Oppland, Gro Lundby.

Fagernes lufthavn
Foto: Sigrid Havig Berge / NRK

Flere saker fra Innlandet