Nå reiser Forbrukerrapporten rundt i om i landet for å lære for å klage. Mandag besøkte de Hamar og Gjøvik. De sier at folk må klage.
Redaktør i Forbrukerrapporten, Barth Tholens. (foto: Forbrukerportalen)
Har grunn til å klage
- Vi mener at folk har mange grunner til å klage. De har grunn til å være mer skeptisk til det de får og være mer bevist på hva de faktisk kan kreve, sier redaktør i Forbrukerrapporten, Barth Tholens.
Noe av det Forbrukerrapporten mener vi bør være mer opptatt av er egenbetaling i kommunen. Han mener det nytter å klage.
- Det hjelper å klage og å bruke Forbrukerkontorene. Forbrukerne må forvente at de blir behandlet som bruker av kommunale tjenester. De må forvente å bli tatt seriøst og bli hørt. De må ikke føle at de havner i et byråkrati der man ikke har noe man skulle ha sagt, sier Barth Tholens.
Vanskelig å klage
Han mener at kommunene er dårlige og må skjerpe seg. Han tror det handler om en kulturendring. Sjøl om Forbrukerrapporten oppfordrer oss til å klage på kommunen så er det ikke så enkelt, mener folk i gata.
Noen mener at det blir prat enn handling, mens andre vet for lite om hvordan man går fram.
- Jeg tror det nytter å klage, men man møter ofte et byråkrati som fører til at folk ikke gidder å gjøre det. Man føler at man stanger hodet i veggen, sa en av forbrukerne NRK Hedmark og Oppland møtte på gata i Gjøvik mandag.