Hopp til innhold

Veipriser til himmels

Prisen for å bygge vei går i været. Ny vei mellom Løten og Elverum blir 600 millioner kroner dyrere enn antatt. Den økningen kan det hende DU må betale.

Riksvei 25 i Løten

Her i Brenneriroa i Løten vil riksveg 25 møte riksveg 3 i en stor rundkjøring. Dette koster penger.

Foto: Reidar Gregersen / NRK

Bare i løpet av et drøyt år regner Statens vegvesen med at prisene har økt med mellom 10 og 20 prosent.

Kjempesprekk

En av veiene som rammes hardt er den planlagte Rv3-utbyggingen mellom Elverum og Løten. Den blir 600 millioner kroner dyrere enn planlagt.

Veien vil nå koste 4,1 milliarder kroner og økningen skyldes dyrere veianbud, sier avdelingsdirektør Turid Stubø Johnsen i Statens vegvesen Region Øst.

bomstasjon

Riksvei 3/25 utbyggingen vil koste 600 millioner kroner mer enn planlagt. Regningen kan havne hos bilistene.

Foto: Sundsdal, Svein / Svein Sundsdal/NRK

Nå tror jeg i hvert fall alle er klar over at jeg er en Frp-er, og vi skulle gjerne sett at vi kunne funnet dette som statlige midler alt sammen. Men det er altså sånn at bompenger er blitt en måte å finansiere vegbygging på i Norge.

Bård Hoksrud, Frp

Det har rett og slett blitt dyrere å bygge vei nå enn det var for ett eller to år siden?

– Ja, det ser vi helt klart, bekrefter Stubø Johnsen.

Bakgrunnen for utgiftsøkningen bygger Vegvesenet på ferske tall fra E6-utbyggingen i Midt-Gudbrandsdalen og langs Mjøsa.

Må kanskje utsette bygging

Nå kan byggestart på strekningen Ommangsvoll i Løten til Grundset i Elverum, som var planlagt i perioden 2014-2016, bli utsatt.

Statens vegvesen har i dag ikke penger nok til å sette i gang bygging av ny vei.

–Status er at vi jobber med å planlegge for å få den realisert, men det er usikkerhet knyttet til finansieringen akkurat nå med det endrede kostnadsbildet som vi ser, forteller Turid Stubø Johnsen.

Mer bompenger løsningen?

Veiutbyggingen er inntil videre lagt på is. Først i februar kan det bli noe klarere hva staten er villig til å gå inn med, sier avdelingsdirektøren i vegvesenet.

Stubø Johnsen sier også at bompengeandelen kan bli økt.

– Det kan være en del av det som må vurderes. Vi må nå gå igjennom det nye kostnadsbildet og se hvordan det kan finansieres ved bruk av bompenger og ved bruk av offentlige midler.

Bompenge-nei-parti må si ja?

Hoksrud

Bård Hoksrud vil egentlig ikke ha bompenger, men slik blir det ikke.

Foto: Åserud, Lise / Scanpix

Statssekretær i Samferdselsdepartmentet, Bård Hoksrud fra Fremskrittspartiet, vil jobbe hardt for at veiutbyggingen skal kunne starte i 2016, men sier de må ta inn over seg den store kostnadsøkningen det ligger an til på den nye vegen mellom Løten og Elverum.

For de pengene ligger altså ikke inne i planene, og det betyr at pengene må finnes et annet sted.

– Nå tror jeg i hvert fall alle er klar over at jeg er en Frp-er, og vi skulle gjerne sett at vi kunne funnet dette som statlige midler alt sammen. Men det er altså sånn at bompenger er blitt en måte å finansiere vegbygging på i Norge og det er også sånn at det er en enighet om at man også vil ha det de neste fire årene, sier Hoksrud.

Fremskrittsparti-statssekretæren sier det er en grense for hva bilistene faktisk kan betale i bompenger.

– Etter som jeg forstår i dette prosjektet så er andelen bompenger veldig høy allerede, sier Bård Hoksrud.

Flere saker fra Innlandet