Vegvesenet gir mer dyrka mark enn de tar

E6-utbygginga i Gudbrandsdalen krever store arealer, og mye matjord går tapt. Men vegvesenet erstatter nå mer matjord enn det de tar.

Jordbytte E6 Gudbrandsdalen

For kort tid siden var dette 40 mål store arealet skog. Nå er det et nydyrka jorde.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK
Geir Røed
Journalist
Ingunn Teige Spjotum, Petter Vaet Spjotum, Arnt Roar Musdalslien

Ingunn Teige Spjotum og Petter Vaet Spjotum (i midten) er fornøyd med Arnt Roar Musdalslien og vegvesenet.

Foto: Arne Sørenes

I Gudbrandsdalen mellom Frya og Sjoa bygges det nå 34 kilometer med ny E6. Veiutbygging både her og andre steder krever enorme arealer, og i Gudbrandsdalen går 200 mål med fin matjord tapt.

Men vegvesenet forsøker å nydyrke så mye som mulig, slik at tapene blir minst mulig. I Gudbrandsdalen nydyrkes nå 230 mål.

– Jeg synes det er bra at vegvesenet har sett poenget med å prøve og finne løsninger sammen med grunneierne, så det skal dem ha kreditt for, sier leder i Hedmark Bondelag, Einar Myki.

– Men det tar noen år før nydyrka jord er like god jordbruksjord som det som blir borte?

– Ja, det gjør det. Avlingspotensialet er på halvparten og litt mer i starten, mens det kan gå en generasjon eller to før det er full produksjon. Men som sagt, det er bra at vegvesenet prøver.

Vegvesenet glade

Grunnerverver Arnt Roar Musdalslien i Statens vegvesen er fornøyd.

– I dette prosjektet får vi til mer nydyrking enn jeg noen gang har vært med på før. Samarbeidet med gårbrukerne har vært godt, sier grunnerverver Arnt Roar Musdalslien i Statens vegvesen.

På gården til ekteparet Ingunn Teige Spjotum og Petter Vaet Spjotum på Ruste i Nord-Fron er skogen på et område på 40 mål fjernet, og matjord fra E6-traseen er nå lagt ut over det nye jordet.

Fornøyde gårdbrukere

E6-utbygginga i Gudbrandsdalen sør for Vinstra

Veiutbygging krever enorme areal. Her fra utbyggingen av E6 sør for Vinstra.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Gårdbrukerne er fornøyd med samarbeidet med vegvesenet.

– Det har vært en ryddig og grei dialog. Vegvesenet har vært veldig positive, sier Petter Vaet Spjotum.

– Vi har inntrykk av at vegvesenet gjerne vil erstatte dyrka mark. De er jo klar over at veiutbygging krever mye areal, sier kona Ingunn Teige Spjotum.

Dårligere kvalitet

Kvaliteten på den nye åkeren kan ikke sammenlignes med åkrene som blir vei.
Men det skal bli bra, lover vegvesenet.

– Sakkyndigrapporter sier at avlingspotensialet de første åra er på 50-70 prosent av avlingen på fulldyrka gammel mark. Men på sikt, om 10-20 år, vil avlingene være tett opp mot avlingene på jorda som har gått tapt, sier Arnt Roar Musdalslien i Statens vegvesen.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Jernbaneaksjon med ballonger

    Valget av trasé for jernbaneutbyggingen i Hamar fortsetter å engasjere. I dag aksjonerte Briskebyvelforening, og ville vise konsekvensene ved valg av trasé øst. Jernbaneverket går for vest, mens formannsskapet i Hamar ønsker trasé øst. Se video her.

    Innbyggere som vil bli rammet hvis jernbanetrase øst velges, demonstrerte med ballonger i dag.