I trafikken i Hedmark og Oppland omkom 16 eldre over 75 år i perioden 2008–2012. Samtidig ble 26 hardt skadet.
– Kjører pent, men gjør likevel feil
Ifølge Statens vegvesen er trafikanter over 75 år dobbelt så utsatt for alvorlige ulykker i trafikken enn aldersgruppen 35–64 år.
– Eldre skiller seg fra andre utsatte grupper ved at de kjører pent. Likevel gjør de feil. Det skyldes dårlig fysikk og nedsatt evne til å oppfatte situasjoner i trafikken raskt nok, sier seksjonsleder i vegavdelingen i Hedmark, Per Magnar Klomstad i en pressemelding.
Statens vegvesen har utarbeidet en rapport om eldreulykker i trafikken. De har studert samtlige dødsulykker fra 2005 til 2011, hvor bilførere over 75 år har vært involvert.
Rapporten viser det vil bli flere eldre over 75 år i trafikken i årene som kommer. Når ulykker med eldre først skjer, får de ofte et mer alvorlig utfall enn med yngre trafikanter, fordi eldre tåler mindre.
– Tradisjonelt har forskerne ment at tiltakene må settes inn mot eldre bilførere, og i mindre grad mot veisystemet, sier Klomstad.
Eldre kjører på eldre
I Hedmark omkom åtte eldre over 75 år mellom 2008 og 2012. Samtidig ble 18 hardt skadet. I Vestoppland omkom fire eldre i samme periode, mens 13 ble hardt skadet. I Gudbrandsdalen omkom også fire eldre i denne periode, og 13 ble hardt skadet.
Typiske alvorlige ulykker med eldre skjer i fotgjengerfeltet, og i flere ulykker blir eldre påkjørt av andre eldre.
Flere av ulykkene skjer ved venstresving i kryss hvor føreren ikke ser at det kommer bil imot.
Utforkjøring- og møteulykker, hvor førere har mistet bevissthet på grunn av sykdom eller trøtthet, er også typiske eldreulykker, ifølge vegvesenet.
– Må sette i gang tiltak
De frykter at flere eldre blir skadet eller omkommer i trafikken, hvis det ikke blir gjort mottiltak.
– Med flere eldre på veiene blir det enda viktigere å se på tiltak som gjør eldre mindre utsatt for ulykker i trafikken, sier Klomstad, og får støtte av leder av trafikksikkerhetsseksjonen i region Øst i vegvesenet, Kjell Seim.
Han mener at det er viktig å stille spørsmål om det planlegges gode nok veisystemer for eldre, og mener at veiene kan gjøres sikrere både for bilister og fotgjengere.
– For fotgjengere handler det om å få ned farten ved fotgjengerfelt ved å heve gangfelt, bygge trafikkøyer, senke fartsgrensene og forsterke belysningen. For bilister kan vi bygge om flere kryss til rundkjøringer, sette ned farten i kryssområder, gjøre terrenget langs veiene sikrere, bygge mer midtrekkverk og bruke mer profilert midt- og kantoppmerking. Vi bør også vurdere å bruke mer full stopp i kryss. Tiltakene vil gjøre veiene tryggere for alle.