Mange vil leie dresin Valdresbanen
Mange vil kjøre dresin på Valdresbanen. Til nå i år er det dobbelt så mange forhåndsstillinger som i fjor, ifølge selskapet sjøl. I fjor reiste 1.628 turister med dresin på den nedlagte Valdresbanen.
Mange vil kjøre dresin på Valdresbanen. Til nå i år er det dobbelt så mange forhåndsstillinger som i fjor, ifølge selskapet sjøl. I fjor reiste 1.628 turister med dresin på den nedlagte Valdresbanen.
Foreningen Nye Valdresbanen reagerer på forslaget fra Samferdselsdepartementet om å legge ned strekningen fra Røste i Vestre Toten til Dokka i Nordre Land. Valdresbanen ble nedlagt i 1988, men skinnene ligger fortsatt langs deler av strekningen.
Valdresbanen tas ut av det nasjonale jernbanenettet, skriver Oppland Arbeiderblad. Det er strekningen mellom Eina og Dokka som nå frigis til andre formål.
Fylkesmannen avviser klagen fra AS Valdresbanen over vedtaket i Nord-Aurdal kommunestyre, der politikerne går inn for at jernbaneskinnene mellom Bjørgo og Tonsåsen rives opp. Foreningen mener det ble gjort formelle feil under saksbehandlingen.
Det nye Innlandet fylkesting bør behandle saken om Valdresbanen, mener styreleder i Nye Valdresbanen, Nils Håkon Sandersen. Valdres-kommunene er splittet i spørsmålet om skinnegangen bør rives opp eller ikke. Stortinget tar den endelige avgjørelsen.
Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.