Gründere fra hele distriktet møttes i dag ved Lillehammer Kunnskapspark. Fagfolk advarer håpefulle gründere fra småbedrifter om at de kan gå på en smell hvis de ikke foretar grundige kundeundersøkelser på forhånd.
Vafler under alpin-arrangementer
Mosveen var blant deltakerne på en workshop, der de lærer å unngå å falle i denne grøfta. Tre generasjoner i hennes familie deltar i bedriften, som tilbyr vafler under arrangementer.
De har prøvd seg allerede under arrangementer både i Hafjell og Kvitfjell, men snart skal de få en egen tilhenger med kjøkken og luke for servering. Dermed er de i full gang som bedrift.
– Vi tar dette med kundeundersøkelser veldig alvorlig, og vil teste ut så mye som mulig, selv om vi allerede har fått mye positiv og lærerik respons fra kunder i Hafjell og Kvitfjell, sier Mosveen.
– Imponert over sin egen idé
– Mange gründere er så imponert over sin egen geniale idé at de bringer inn kundeundersøkelser på et altfor sent tidspunkt, sier inkubatorleder Gunhild Wedum i Lillehammer Kunnskapspark.
Hun sier at store bedrifter med mange ansatte ofte unngår dette fordi de har markedsavdelinger med gode kunnskaper om kundeundersøkelser.
– Små bedrifter i startfasen har ikke disse ressursene, og mangler kompetanse på markedsføring og kundeinnsikt. Derfor er det så viktig at de henter inn dette utenfra.
– Jeg vil vite om jeg tar feil
Designer Siv Farstad deltar på seminaret. Hun er opprinnelig fra Lillehammer, og har vært flere år i Oslo. Nå har hun vendt tilbake til hjembyen.
– Jeg har i dag invitert flere nåværende og potensielle kunder for å høre hvilke råd de har å gi. Jeg har noe hypoteser om markedet her i Lillehammer, som jeg gjerne vil ha bekreftet eller avkreftet.
– Vi som jobber i denne bransjen må vite hva kundene liker, og vi må vite om de faktisk føler behov for det vi tilbyr eller ikke.