Hopp til innhold

Det Norske Vaffelstekeriet fra Tretten

– Vi konkurrerer ikke på pris, men på kvalitet, sier Jenny Mosveen fra Tretten. Det Norske Vaffelstekeriet vil selge matvafler med laks og eggerøre, ost og skinke eller syltetøy og rømme.

Jenny Mosveen

Jenny Mosveen fra Det Norske Vaffelstekeriet ønsker å lære mer om hvordan gründere skal lykkes.

Foto: Dag Kessel / NRK

Gründere fra hele distriktet møttes i dag ved Lillehammer Kunnskapspark. Fagfolk advarer håpefulle gründere fra småbedrifter om at de kan gå på en smell hvis de ikke foretar grundige kundeundersøkelser på forhånd.

Vafler under alpin-arrangementer

Mosveen var blant deltakerne på en workshop, der de lærer å unngå å falle i denne grøfta. Tre generasjoner i hennes familie deltar i bedriften, som tilbyr vafler under arrangementer.

Gunhild Wedum

Gunhild Wedum, inkubatorleder i Lillehammer Kunnskapspark

Foto: Dag Kessel / NRK

De har prøvd seg allerede under arrangementer både i Hafjell og Kvitfjell, men snart skal de få en egen tilhenger med kjøkken og luke for servering. Dermed er de i full gang som bedrift.

– Vi tar dette med kundeundersøkelser veldig alvorlig, og vil teste ut så mye som mulig, selv om vi allerede har fått mye positiv og lærerik respons fra kunder i Hafjell og Kvitfjell, sier Mosveen.

– Imponert over sin egen idé

– Mange gründere er så imponert over sin egen geniale idé at de bringer inn kundeundersøkelser på et altfor sent tidspunkt, sier inkubatorleder Gunhild Wedum i Lillehammer Kunnskapspark.

Siv Farstad

Designer Siv Farstad fra Lillehammer

Foto: Dag Kessel / NRK

Hun sier at store bedrifter med mange ansatte ofte unngår dette fordi de har markedsavdelinger med gode kunnskaper om kundeundersøkelser.

– Små bedrifter i startfasen har ikke disse ressursene, og mangler kompetanse på markedsføring og kundeinnsikt. Derfor er det så viktig at de henter inn dette utenfra.

– Jeg vil vite om jeg tar feil

Designer Siv Farstad deltar på seminaret. Hun er opprinnelig fra Lillehammer, og har vært flere år i Oslo. Nå har hun vendt tilbake til hjembyen.

– Jeg har i dag invitert flere nåværende og potensielle kunder for å høre hvilke råd de har å gi. Jeg har noe hypoteser om markedet her i Lillehammer, som jeg gjerne vil ha bekreftet eller avkreftet.

– Vi som jobber i denne bransjen må vite hva kundene liker, og vi må vite om de faktisk føler behov for det vi tilbyr eller ikke.

Flere saker fra Innlandet