Hopp til innhold

I bare trusa på cruiseskip

Pinlig episode for cruisepassasjer fra Hedmark. Og sint trønder som ikke ville betale to kroner for tyttebær. Forbrukerrådet får de utroligste klager.

«Queen Mary 2» passerer Askøybrua
Foto: Marit Hommedal / Scanpix

Forbrukerrådet mottar over 100.000 henvendelser årlig. Alle blir besvart. Men noen ganger kan ikke saksbehandlerne gjøre annet enn å le litt mens de svarer.....

Trodde cruiseskipet sank

En kvinne fra Hedmark var på ferie på et cruiseskip. En morgen våknet hun av en vannsprut i ansiktet. I bare trusa satte hun i vei mot livbåtene - for hun var overbevist om at skipet var i ferd med å synke.

Men så traff hun mannskapet oppe på dekk, som kunne berolige henne med at det bare var en vannlekkasje i lugaren hennes.

Det var kanskje litt pinlig å møte mannskapet på dekk i bare trusa, og vel hjemme var ikke episoden glemt. Hedmarks-kvinnen forfattet et brev til Reklamasjonsnemda for pakkereiser (der Forbrukerrådet har to representanter).

Trasig at mannen våknet

I brevet krever kvinnen erstatning for utlegg hun hadde til frisør i etterkant av den våte vekkingen. Men ikke minst ville hun ha erstatning for tort og svie. For mannen hennes, som hadde ligget igjen i lugaren da hun rømte, hadde jo våknet da hun kom inn igjen.....

- De fleste ville nok krøpet inn under dyna igjen og forsøkt å glemme det hele, sier Halgeir Jansen, seniorrådgiver ved Forbrukerrådet i Gjøvik, som kan fortelle at den redde og etterhvert irriterte cruisepassasjeren ikke fikk erstatning.

Småsur fotballsupporter?

En gjenganger hos Forbrukerrådet er misfornøyde kunder. Naturlig nok. Men av og til er terskelen for å klage ganske lav.

Mange har til felles at de vil ha retten sin. Og penger er ikke det viktigste, men prinsippet.

En trønder stoppet for å spise middag på Elgstua i Elverum. Han hadde vært på Ullevål og sett Rosenborg i cupfinalen i fotball.

Forbrukerrådet i Trondheim mener de har grunn til å tro at Rosenborg tapte kampen, for denne trønderen kunne slett ikke ha vært i særlig godt humør da han kom til Elgstua.

Dyre tyttebær?

Han ba om elgkjøtt. Og på Elgstua serveres det med tyttebær. Servitøren spurte ikke om trønderen faktisk likte tyttebær. Deretter satte servitøren to kroner på regninga for syltetøyet.

Trønderen spiste alt, til og med tyttebærene, og kjørte så oppover Østerdalen, mett, men kanskje ikke helt fornøyd. For det gikk opp for ham, at han hadde betalt to kroner for tyttebærene. - For en blodpris, må han ha tenkt.

Morgenen etter tok han opp røret og ringte Forbrukerrådet for å klage på tyttebærene og Elgstua.

- Har du spist tyttebærene, spurte saksbehandleren hos Forbrukerrådet?

- Ja, svarte mannen.

- Da kan du ikke klage. Du har jo spist opp bevismaterialet.

Det var kanskje ikke helt riktig saksbehandling, men det avvæpnet i alle fall trønderen, som noen av oss kanskje ville synes var på bærtur.

Handlekraftig sofakjøper

Selv ikke Forbrukerrådet kan ordne opp i alt. Da er det kanskje godt at forbrukerne er handlekraftige selv.

I Hedmark var det en kar som ønsket seg en såkalt Chesterfield-sofa. Da sofaen kom fra butikken, viste det seg at møbelet hadde lite å gjøre med Chesterfield. Det var rett og slett en helt annen sofa.

Forbrukeren var misfornøyd og klagen havnet til slutt hos Forbrukerrådet.

- Vi kontaktet butikken flere ganger, men vi fikk ikke kontakt med selgeren. Dette fortalte vi kunden. Det endte opp med at kunden gikk, og kom tilbake til oss med butikkeieren på øret, forteller Halgeir Jansen.

Jansen anbefaler ikke at misfornøyde kunder gjør det samme som denne sofakjøperen, men akkurat denne gangen hjalp det.

Kilde: Forbrukerrådet

Flere saker fra Innlandet