Maihaugen hadde færre besøkende i fjor enn året før.
Dersom nedgangen skal snus, må vi satse på norske markeder og helt nye strategier i markedsføringen, mener Trude Arnesen, markedssjef ved Maihaugen.
15.000 færre
- Vi har valgt spesifikk å henvende oss til norske familier og norske voksne personer for å få folk til museet, forteller Arnesen.
Maihaugen hadde i fjor en nedgang på hele 15.000 turister sammenlignet med 2001. Og det var først og fremst turbussgruppene fra utlandet som sviktet, sier Arnesen.
Hedmarksmuseet vil gå nye veier for å få besøkende.
Nedgangen ved Hedmarksmuseet er langt fra like stor. Men 1.500 færre turister gjør direktør Steinar Bjerkestrand bekymret og er ikke helt sikker på hvordan de skal snu trenden.
-Sterk krone har skylda
- Det burde vi prate med den norske bank og regjeringen om fordi den norske krona er så sterk. Det fører til at utlendingene ikke har råd til å komme, sier Bjerkestrand.
Trude Arnesen tror turistene i framtida vil reise mer alene enn i grupper. Det betyr igjen at markedsføringen må rettes mer mot enkeltindividene.
- Vi vil bruke pengene vi har på markedsføring til å rette oss mer direkte til folk. Som for eksempel på shoppingsentrer. Det er jo helt annerledes enn det vi pleide å gjøre. I fjor var vi på flere sentrer rundt omkring på Østlandet.
Også Hedmarksmuseet vil nå gå nye veier i sin markedsføring, sier Bjerkestrand.
- Vi drar mer på reisemesser enn vi gjorde før og vi vil konsentrere oss om Østlandet fordi vi tror at det fortsatt mange vi kan nå her.