Hopp til innhold

Utbygging av E6 neste år

Utbyggingen av E6 til firefelts veg fra Gardermoen til Kolomoen begynner allerede neste år.

Illustrasjonsfoto

Neste år starter utbyggingen av E6 fra Gardemoen til Kolomoen.

Foto: Rainer Prang / NRK

 

Det skjer ved at Vegvesenet deler utbyggingen i to, og starter arbeidet med den sørligste delen neste år.

Det kom fram i en pressekonferanse som samferdselsminister Liv Signe Navarsete holdt tirsdag formiddag.

Press førte til rask utbygging

Dermed kan en utbyggingen av en firefelts E6 på deler av strekningen mellom Kolomoen i Stange og Gardermoen trolig starte allerede høsten 2007. Deretter skal traseen fra Dal og videre langs Mjøsa bygges ut.

Liv Signe Navarsete

Liv Signe Navarsete lover at utbyggingen av E6 skal starte allerede neste år.

Foto: Tor Erik Schrøder / Scanpix

Utbyggingen kommer i gang så raskt etter hardt press fra Hedmark og Akershus fylkeskommuner.

- Vi har sett at dette har tatt tid. Vi ønsker å redde liv, og å komme i gang å jobbe der vi er klare til å sette i gang. Nå har vi jobbet med dette i flere måneder og har sittet på nakken til statsrådet. Vi er selvsagt veldig glad for at vi har fått gjennomslag, sier fylkesråd Siv Tørudbakken.

Glad for nyheten

Stortinsgrepresentant Eirin Faldet fra Arbeiderpartiet har kjempet for ny E6 i åtte år, og er svært fornøyd.

- Jeg er kjempeglad. Nå er det viktig å komme i gang så vi leverer det vi har lovet, sier Faldet.

Det har vært mye uenigheter om hvor den nye firefelts E6 skal legges. Derfor splittes E6-prosjektet.

Uenigheter om traseen

Dermed kan man starte utbygging selv om det fortsatt er store uenigheter om hva som skal skje på strekningen sør i Stange.

- Dersom lokalpolitikerne og vegvesenet ikke blir enige om traseen, kan staten måtte gripe inn, sa Navarsete under pressekonferansen.

Statsråden vil ikke legge den nye firefelts E6 i lange tunneler langs Mjøsa.

Vedtaket kan bety at nye E6 står ferdig to til tre år før planlagt.

Positivt for Oppland

Ordfører i Nord-Fron, Gunnar Tore Stenseng, mener at den raske utbygginga er en fordel for en tilsvarende utbygging i Gudbrandsdal.

- Vi har vært bekymret for at alle uenighetene om traseen ville gjøre at dette kom til å føre til at utbygginga ble forsinket. Så dette er veldig bra med tanke for en raskere utbygging, sier Stenseng.

Flere saker fra Innlandet