– Folk er antageligvis ikke klar over at de gjør seg selv til lovbrytere, når de sykler innover her i Rondane. Det fremstår litt tullete for meg, sier Kristian Brustad.
I disse dager er han i likhet med mange andre turister på vei inn i landets eldste nasjonalpark.
For elsyklistene, stopper turen brått.
– Det er helt uforståelig, dette må ordnes opp i, sier lederen av nasjonalparkstyret, Bengt Fasteraune. Han kan ikke begripe hvorfor situasjonen må være slik.
El-sykler regnes som motorisert kjøretøy i verneområder som Rondane, Jotunheimen og Dovrefjell. Der er de ulovlige å kjøre, blant annet av hensyn til villrein.
– Villrein ser ikke forskjell på el- og vanlig sykkel. Dette må da være en glipp, sier Fasteraune.
– Skulle vi ikke være miljøvennlige?
Blant Norges mest populære turisthytter, er det milevis av sykkelstier. Likevel setter regelverk kjepper i hjulene for elsyklistene.
– Vi hadde laget et opplegg der folk skulle kunne reise klimavennlig fra Oslo S, og helt inn i nasjonalparken. Det blir jo umulig nå, selv om elsykler står likt med vanlige sykler i utmark, sier Atle Bråtet i Rondaneguiden.
I Jotunheimen har de også forsøkt å frakte folket klimavennlig til fjells, men blir hindret av det samme regelverket.
– Vi fikk jo grønne midler for at folk skulle sykle til fjells i stedet for å ta drosje, men de kommer ikke hele veien slik som det er nå, sier turistverten på Glitterheim, Knut Vole.
Regjeringen forstår frustrasjonen, men:
– At folk gjerne vil el-sykle der, er noe av grunnen til at vi nå vurderer for å gjøre det mulig. Jeg tror likevel ikke at vi bør ha fullt slipp av elsykler i sårbare verneområder, sier statssekretær Sveinung Rotevatn (V).
Det kan også ta tid før regelverket blir tilpasset den nye trenden.
– Vi har ikke satt noen endelig dato. Det jobbes så raskt som mulig, for å tilpasse et regelverk som passer til de faktiske forholdene, sier Rotevatn.
- Les også: Stor økning av elsykkelbruk i turområder
Ute i nasjonalparkene, sitter både turister og næringsdriverne og klør seg i hodet.
– Vi forstår det ikke jo ikke selv, og da forstår i hvert fall ikke turistene. Det ser vi, og forvalterne må gjentatte ganger svare på dette regelverket som bare blir en ulempe, sier Fasteraune.