Hopp til innhold

Tryllet liv i Barbiedukkene

«Hei. Vi er 32 stk. i Barbie familien som søker nytt hjem», slik blir du dratt inn i Carina Johannesens annonse.

Barbie

KLARGJØRES: I en stor Ikea-pose ligger alle barbiedukkene klare for salg.

– Vi har brukt flere timer på å gjøre dem klare for flytting, sier Amalie Nergård (7) mens hun drar en stor Ikea-pose bortover gulvet. Oppi den ligger barbiene pent stablet.

Ingen er nakne.

– Hvor er hun da, skyter søsteren inn før hun forsiktig drar fram en mørkhåret dukke kalt Snehvit.

- "Den damen har en skikkelig dårlig hårdag, vi måtte gre og gre og gre", legger Othilie Nergård (11) til.

Barbie

Amalie (7) og Othilie (11) brukte flere timer på å style dukkene sine før salget.

Foto: Elise Vigeland Øyhovden

Raskt levert

Etter at moren hjalp dem med å legge ut dukkene på Facebook ble det fortgang i søskenparets planer. Familien fra Løten, i Hedmark, fikk nemlig mye oppmerksomhet for måten de utformet salgsannonsen sin på.

– Jeg er fortsatt overrasket over den store responsen, 150 likes er mye, sier Carina Johansen mens hun leter fram annonsen sin på i-paden.

Hun har merket seg at det kan være en utfordring å selge leker over nettet, og derfor tok hun sjansen på å gjøre noe helt spesielt.

– På Facebook må man få folk til å klikke liker på salgsannonsene, da blir nemlig andre varslet om at det skjer noe. Derfor er du avhengig av at folk faktisk "liker", forklarer hun som tydeligvis har knekt koden.

Barbie selges

Her er annonsen som Carina Johansen la ut på Facebook.

Foto: Elise Vigeland Øyhovden

– Jeg kunne valgt å skrive: «Barbie til salgs. HBO 300», men da hadde nok dukkene blitt liggende på jenterommet.

Derfor valge hun å skrive annonsen ut ifra barnas tanker.

Fra jentenes perspektiv

– Det som står på Facebook er ingen løgn, nei, sier Amalie.

Hun tripper spent.

Er det ikke?

– Naaahai, vi vet ikke hvem prinsen er sammen med, og det er vanskelig å fikse håret til noen av dem, svarer syvåringen med et glis.

Og den godtroende ærligheten som annonsen byr på mener førsteamanuensis på Handelshøyskolen BI, Knut Kolnar, kan fange enhvers oppmerksomhet.

– De bruker store ord om små ting, sier han og legger til at det fort kunne blitt for voldsomt.

– Men dette funket, fastslår han.

Annonse

Det var mamma, Carina Johansen, som la ut annonsen på Facebook.

Foto: Elise Vigeland Øyhovden

Gir dukkene liv

"Vi er i tipp topp fysisk form, bortsett fra at noen av oss har en kronisk dårlig hårdag", slik avsluttes annonsen. Akkurat som om barbiedukkene snakker til deg.

– Ved å menneskeliggjøre disse dukkene kan mottakeren få følelsen av at dette nærmest er en adopsjon, altså vil du føle et fellesskap med dukkene, sier Kolnar.

Han forklarer at det handler om å skille seg ut fra mengden.

– Retorikken dreier seg om det samme i all reklame, og at den nå blir tatt i bruk på nye plattformer også – ser ut til å bli en slager, konkluderer han.

Salg

Det er greit å bytte bort dukkene sine med 1000 kroner mener Othilie (11).

Foto: Elise Vigeland Øyhovden

Trigger til gjentakelse

– Har dere solgt noe på Facebook før?

Jentene nikker, og med tusenlappen i lomma er det ganske sikkert at de kommer til å selge flere leker senere.

– Nå blir det nytt ungdomsrom, smiler de lurt.

Flere saker fra Innlandet