– Vi har brukt flere timer på å gjøre dem klare for flytting, sier Amalie Nergård (7) mens hun drar en stor Ikea-pose bortover gulvet. Oppi den ligger barbiene pent stablet.
Ingen er nakne.
– Hvor er hun da, skyter søsteren inn før hun forsiktig drar fram en mørkhåret dukke kalt Snehvit.
- Les også:
- "Den damen har en skikkelig dårlig hårdag, vi måtte gre og gre og gre", legger Othilie Nergård (11) til.
Raskt levert
Etter at moren hjalp dem med å legge ut dukkene på Facebook ble det fortgang i søskenparets planer. Familien fra Løten, i Hedmark, fikk nemlig mye oppmerksomhet for måten de utformet salgsannonsen sin på.
– Jeg er fortsatt overrasket over den store responsen, 150 likes er mye, sier Carina Johansen mens hun leter fram annonsen sin på i-paden.
Hun har merket seg at det kan være en utfordring å selge leker over nettet, og derfor tok hun sjansen på å gjøre noe helt spesielt.
– På Facebook må man få folk til å klikke liker på salgsannonsene, da blir nemlig andre varslet om at det skjer noe. Derfor er du avhengig av at folk faktisk "liker", forklarer hun som tydeligvis har knekt koden.
– Jeg kunne valgt å skrive: «Barbie til salgs. HBO 300», men da hadde nok dukkene blitt liggende på jenterommet.
Derfor valge hun å skrive annonsen ut ifra barnas tanker.
- Les også:
Fra jentenes perspektiv
– Det som står på Facebook er ingen løgn, nei, sier Amalie.
Hun tripper spent.
– Er det ikke?
– Naaahai, vi vet ikke hvem prinsen er sammen med, og det er vanskelig å fikse håret til noen av dem, svarer syvåringen med et glis.
Og den godtroende ærligheten som annonsen byr på mener førsteamanuensis på Handelshøyskolen BI, Knut Kolnar, kan fange enhvers oppmerksomhet.
– De bruker store ord om små ting, sier han og legger til at det fort kunne blitt for voldsomt.
– Men dette funket, fastslår han.
Gir dukkene liv
"Vi er i tipp topp fysisk form, bortsett fra at noen av oss har en kronisk dårlig hårdag", slik avsluttes annonsen. Akkurat som om barbiedukkene snakker til deg.
– Ved å menneskeliggjøre disse dukkene kan mottakeren få følelsen av at dette nærmest er en adopsjon, altså vil du føle et fellesskap med dukkene, sier Kolnar.
Han forklarer at det handler om å skille seg ut fra mengden.
– Retorikken dreier seg om det samme i all reklame, og at den nå blir tatt i bruk på nye plattformer også – ser ut til å bli en slager, konkluderer han.
Trigger til gjentakelse
– Har dere solgt noe på Facebook før?
Jentene nikker, og med tusenlappen i lomma er det ganske sikkert at de kommer til å selge flere leker senere.
– Nå blir det nytt ungdomsrom, smiler de lurt.