Hopp til innhold

Trygg Trafikk vil ha flere gjennomsnittsmålinger

Gjennomsnittsmålinger av fart redder liv, mener Trygg Trafikk. Regjeringa er skeptisk og la ordningen på is i fjor.

Skilt om strekningsmåling

En rapport viser at antall ulykker går ned på strekninger med fartsmåling.

Foto: FOTO: YNGVE TØRRESTAD / NRK

For drøyt et år siden ble alle planlagte gjennomsnittsmålinger av fart, også kalt ATK (automatisk trafikk-kontroll), lagt på is, fordi regjeringa vil vite mer om effekten av slike målinger.

– Selv om det ikke ble satt opp en eneste ny ATK i fjor så fortsatte ulykkene å gå ned. Og det er poenget vårt også at det finnes andre ting som gir minst like god effekt som ATK, sier stortingsrepresentant for Frp, Tor Andre Johnsen fra Hedmark.

– Viser nedgang

Trygg Trafikk mener at regjeringa nå har fått tallene som viser at fartsmålinger virker etter at en rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at antall drepte og skadde på strekninger med målinger ble redusert med cirka 50 prosent.

– Politikerne etterspør gode tiltak som har effekt, og nå har vi fått bekreftet at streknings-ATK er et godt trafikksikkerhetstiltak som bidrar til nullvisjon, sier distriktsleder i Trygg Trafikk i Hedmark, Marianne Mittet Solbraa.

Marianne Mittet Solbraa

Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk vil ha mer strekningsmåling.

Foto: Knut Røsrud / NRK

Hun skal sammen med sine kolleger i fire andre fylker; Oslo, Akershus, Østfold og Oppland forsøke å overbevise politikerne til å satse på at flere strekninger skal få ATK.

– Beklagelig

Og de vil ha hjelp fra Statens vegvesen til å samle inn opplysninger.

– Jeg synes det er beklagelig at AKT ble lagt på is, fordi vi har evaluert de strekningene vi har slike målinger på og de viser at farten og ulykker går ned, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Aud Riseng.

Det finnes i dag 27 strekninger med ATK i dag, flere er planlagt, men ikke satt i drift slik som på riksvei 2 ved Sigernessjøen i Kongsvinger. Her står fortsatt utstyret som skulle måle farten på den ulykkesutsatte strekningen pakket inn i svart plast.

– Det er egentlig bare å sette i drift, og da vil vi få mye bedre trafikksikkerhet her. Det er synd, men regjeringa vil at det skal evalueres mer og det må vi bare forholde oss til, sier Riseng.

Flere saker fra Innlandet