Hopp til innhold

Troverdig skattetall-svindel skapte uro

En e-post fra «Skatteetaten», med identisk beløp som sjølangivelsen, fikk en hedmarking til å lure på om uvedkommende hadde fått tak i personlige opplysninger.

Svindelmail

At beløpet i e-posten samsvarer med det i sjølangivelsen er en tilfeldighet, forsikrer sikkerhetssjef Svein Mobakken i Skatteetaten. Illustrasjonsfoto.

Foto: Faksimile av svindelpost/Skatteetatens logo

En svindel-e-post gjorde nylig en mann fra Hedmarken skeptisk, skriver Hamar Arbeiderblad.

E-posten kom fra en person som utga seg for å representere Skatteetaten. Innholdet indikerte at e-posten ikke var troverdig, men mannen undret seg over at refusjonsbeløpet var identisk med det han hadde fått oppgitt i sjølangivelsen, 1 024 kroner.

– Krever innlogging

Men det hele skal dreie seg om ren tilfeldighet, sier sikkerhetssjef Svein Mobakken i Skatteetaten.

– Vi har fått videresendt rundt 20 falske e-poster som har samme sum som denne. Skatteetaten vil aldri be om å få oversendt kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via e-post.

All elektronisk kommunikasjon med Skatteetaten skal kreve innlogging først, opplyser Mobakken til avisa.

La e-posten ligge

Skulle du motta e-poster med tvilsomt innhold, hvor det bes om at kontonummer, passord eller lignende oversendes, er beskjeden klar:

– Ikke svar på disse e-postene, trykk på lenker eller del personlig kort- eller kontoinformasjon. Skulle så ha skjedd, sperr kontoer og kort umiddelbart, sier Mobakken.

Vidar Sandland i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) forteller at mange fortsatt lar seg lure til å oppgi sensitiv informasjon på nettet og betegner nordmenn som et av verdens mest naive folkeslag.

Flere saker fra Innlandet