En svindel-e-post gjorde nylig en mann fra Hedmarken skeptisk, skriver Hamar Arbeiderblad.
E-posten kom fra en person som utga seg for å representere Skatteetaten. Innholdet indikerte at e-posten ikke var troverdig, men mannen undret seg over at refusjonsbeløpet var identisk med det han hadde fått oppgitt i sjølangivelsen, 1 024 kroner.
– Krever innlogging
Men det hele skal dreie seg om ren tilfeldighet, sier sikkerhetssjef Svein Mobakken i Skatteetaten.
– Vi har fått videresendt rundt 20 falske e-poster som har samme sum som denne. Skatteetaten vil aldri be om å få oversendt kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via e-post.
All elektronisk kommunikasjon med Skatteetaten skal kreve innlogging først, opplyser Mobakken til avisa.
- Les også:
La e-posten ligge
Skulle du motta e-poster med tvilsomt innhold, hvor det bes om at kontonummer, passord eller lignende oversendes, er beskjeden klar:
– Ikke svar på disse e-postene, trykk på lenker eller del personlig kort- eller kontoinformasjon. Skulle så ha skjedd, sperr kontoer og kort umiddelbart, sier Mobakken.
Vidar Sandland i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) forteller at mange fortsatt lar seg lure til å oppgi sensitiv informasjon på nettet og betegner nordmenn som et av verdens mest naive folkeslag.