Hopp til innhold

Tordenskjold - isbryteren (1876)

 

Tordenskjold
Foto: Mjøssamlingen

Med Tordenskjold kom sommeren til Lillehammer i gamle dager. Lillehamringene var isolert fra resten av verden halve året. Om vinteren brukte de isvegen på Mjøsa, men alle varer var fraktet til byen om sommeren med båter. Med årets første båt var isolasjonen brutt. Tordenskjold hadde en 80 hks compund dampmaskin og det var Trondhjems mek. verksted som leverte båten som sitt byggenummer 34.

Innebygd passasjerdekk

Hjulbåtene hadde sine store svaktheter i isen, men Tordenskjold var bygd for tilnærmet vinterbruk. Båten hadde innebygd passasjerdekk. Det var det ingen andre Mjøsbåter som hadde. I 1912 rente Tordenskjold DS Gjøvik i senk i Nessundet. Begge kapteinene fikk etterpå advarsler: De hadde kjørt for fort i den tette tåka. 1920 ble båten solgt til Hamar og Tordenskjold ble bygd helt om.

Endte som tømmersleper

Tordenskjold endte sine dager som tømmersleper. I 1933 ble båten lagt opp og Hamar og Nes Dampskibsselskap solgte båten til Demonteringskompaniet i Fredrikstad.

Mjøssamlingene har pengeveska, billettruller og livbelter fra båten og styrhuset er også tatt vare på. Det er nå oppbevart på Kapp.

Flere saker fra Innlandet