Hopp til innhold

Investerer 450 millioner i cottage cheese

Nesten en halv milliard kroner, 30 nye arbeidsplasser, og ifølge Tine selv, tidenes industrisatsing i Gudbrandsdalen. Nye mattrender gjør at Tine satser stort på cottage cheese, gresk yoghurt og grøt.

Tine satser på cottage cheese, grøt og gresk yoghurt i Gudbrandsdalen

I Innlandet har det vært en dramatisk nedgang i antall industriarbeidsplasser, men i dag kunne meieriansatte i Gudbrandsdalen juble.

I dag gikk nemlig startskuddet for Tines rekordinvestering; det de selv kaller «tidenes industrisatsing i Gudbrandsdalen». Hele 450 millioner kroner til utbygging, og 30 nye arbeidsplasser, på Frya og Tretten.

Her skal Tine satse på en mer effektiv produksjon av cottage cheese, gresk yoghurt og grøt.

Vi har jo tenkt oss grundig om, og vi har fulgt forbrukerbehov og salgsutvikling over lengre tid.

Unn Grøndvold Nikolaisen, kategoridirektør i Tine
Tine utvider

Investeringen i Gudbrandsdalen har gitt 30 nye industriarbeidsplasser.

Foto: Elin Fossum / NRK

– Betyr veldig mye for oss

– Dette er en stor tillit som blir gitt oss, sier meierisjef ved Tine meierier i Frya, Oskar Aarnes.

Han forteller at han er ydmyk ovenfor den store oppgaven som ligger foran ham og hans medarbeidere, og at det selvsagt betyr mye for dem.

– Trygge arbeidsplasser er en ting; det er veldig viktig for oss. Og så betyr det mye for oss at vi blir med på denne satsingen Tine gjør på de markedstrendene som nå skjer. Det er en motivasjon å bli satset så mye på, sier han.

Oskar Aarnes

Oskar Aarnes, meierisjef ved Tine meieri på Frya forteller at det betyr mye for dem å få denne tillitserklæringen.

Foto: Elin Fossum / NRK

Trendy med mellommåltider

Det er endringer i trendene hos norske forbrukere som er årsaken til at Tine satser penger på Frya og Tretten.

Unn Grøndvold Nikolaisen, kategorisjef i Tine, forteller at kundene ønsker produkter med lavt fettinnhold og høyt proteininnhold. Hun synes ikke at det er skummelt å satse så mye på tre enkeltprodukter.

– Vi har jo tenkt oss grundig om, og vi har fulgt forbrukerbehov og salgsutvikling over lengre tid. Det, i kombinasjon med det klare trendbildet, der folk ønsker sunnere alternativer og enklere løsninger, så tror vi at dette er produkter som vil få mye større volum i framtida, sier hun.

Grøndvold Nikolaisen trekker også fram at flere ønsker er opptatt av gode mellommåltider, noe som gjør disse produktene mer populære.

Hør hva handlende på en butikk i Ringebu synes om trendproduktet cottage cheese her:

Sigrunn Amundsen

Cottage Cheese er i vinden som aldri før. Sigrunn Amundsen er blant dem som liker produktet. – Det har jeg spist i mange år. Men det går litt i rykk og napp, jeg spiser det ikke hver uke, sier hun.

Foto: Elin Fossum / NRK

30 nye arbeidsplasser

Maren Tangstad er en av dem som har fått jobb på grunn av satsinga.

– Det er jo stort at det endelig begynner å skje noe!

Hun tror også at det er lurt å satse på cottage cheese, gresk yoghurt og grøt.

– Ja, det tror jeg. I hvert fall hvis den fitnesstrenden som er nå fortsetter. Da er dette produkter som mange ser som gode kilder til protein. Det er veldig lette og fine produkter, sånn sett, sier hun.

Spiser du selv disse produktene?

Ja, det gjør jeg!

Maren Tangstad

Maren Tangstad er en av dem som har fått jobb som følge av Tines investeringer i Gudbrandsdalen. Hun har tro på at det lønner seg å satse på Cottage Cheese, gresk yoghurt og grøt.

Foto: Elin Fossum / NRK