Det nye togsettet kommer i september 2017, og deretter kommer det et nytt togsett hver måned.
– Det betyr økt komfort for dem som reiser. Det betyr også at man får bedre driftssikkerhet, at man får nytt materiell istedenfor det gamle, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Togsett til 800 millioner kroner
Det er i forbindelse med at regjeringa legger fram sitt forslag til statsbudsjettet for 2017 at samferdselsministeren tok turen til Hakadal stasjon på Gjøvikbanen ved Nittedal i Akershus tirsdag formiddag.
Regjeringa bruker 800 millioner kroner på ti togsett fra Sveits.
– Vi ønsker at det skal bli attraktivt å reise med jernbanen og da er forutsigbarhet og fleksibilitet viktige stikkord, men komfort for reisende er også viktig, sier Solvik-Olsen.
Bedre strømtilførsel
Gjøvikbanen er Norges tregeste strekning, og en undersøkelse NRK gjorde i 2014 viste at gjennomsnittshastigheten var 63 km/t.
Deler av banen sliter også med dårlig strømtilførsel.
– Vi vet at det har vært et problem på den nordlige delen av Gjøvikbanen, og det vil vi gjøre noe med. Vi kommer til å bruke mange titalls millioner kroner på å ruste opp transformatorstasjonen på Raufoss slik at vi får gjort noe med nettkapasiteten, sier Solvik-Olsen.
Ifølge samferdselsministeren er det også bevilget planleggingsmidler til Jernbaneverket til kryssningsspor, men det er ikke bestemt når dette eventuelt er klart.
– For oss er jernbanen viktig. Vi har brukt veldig mye penger på vedlikehold av jernbanen. Vi ønsker at flere skal reise kollektivt, og jernbanen er en veldig viktig transportåre inn og ut av de største byene.