Hopp til innhold

Therese Johaug selger klær som aldri før

På tross av at hun ikke har konkurrert på ski det siste året, har skistjerna større omsetning på klær enn noensinne.

Therese Johaug på Sjusjøen

LEVERER: Therese Johaug gjør det bra økonomisk, selv om hun for tiden ikke konkurrerer i løypa. Hennes eget klesmerke "Johaug" øker omsetningen år for år.

Det startet med hansker og votter under merkenavnet «Johaug», men kleskolleksjonen til Therese Johaug er de siste årene utvida med både treningsklær, ullundertøy og fritidsklær for sommer og vinterbruk.

Johaug ble utestengt fra idretten da hun i september 2016 testet positivt på stoffet clostebol. I sommer kom dommen som kostet Therese Johaug to hele sesonger og OL i Pyeongchang.

Men til tross for at Johaug ikke får gå konkurranser på ski, fortsetter hun med å levere gode resultater på klesfronten. Merkevaren «Johaug» øker omsetningen for hvert år, ifølge direktør for nordisk virksomhet i Active Brands, Øystein Bråta.

Eier halvparten selv

Active Brands har både Johaug, Kari Traa, Dæhlie og flere andre kjente sportsmerkevarer i stallen. Therese Johaug eier halvparten av aksjene i selskapet bak egen kleskolleksjon, mens Active Brands eier den andre halvparten.

– Det har vært et godt år for Johaug-merkevaren, og vi er omtrent på budsjett. 2018 ser meget lovende ut, og vi ser at potensialet er så stort at vi tenker å satse internasjonalt i løpet av to år, sier Bråta.

Han vil ikke gå ut med de nøyaktige omsetningstallene for Johaug-merkevaren, men sier at den har en positiv utvikling. Faktisk går det så bra, at de ser for seg å satse i USA og Canada i løpet av to-tre år. Bråta mener at dopingsaken ikke ser ut til å ha påvirket salget.

– Nei, faktisk tvert imot. Vi trakk merkevaren i Finland, og har kun noen få butikker i Sverige, men i Norge gjør produktene det godt. Therese har nå mer tid til å utvikle merkevaren sin, og kan være tettere på produktet. Det tror vi er positivt. sier han.

Suksess på nett

At salget går bra, bekreftes av flere sportsbutikker og kjeder.

– Vi har tatt inn Johaug-klær i noen butikker, og her har vi merket en fin vekst. Dette gjelder blant annet for Anton Sport. Vi satser videre på merket i 2018, sier administrerende direktør Ole Henrik Skirstad i Sport1.

Også på nett er Johaug-klærne en suksess.

– Vi selger veldig mye Johaug-klær, sier getinspired-gründer Silje Landevåg, som satser på treningsklær for damer.

I fjor omsatte getinspired.no for 125 millioner kroner.

Hun sier at det merkes at Therese Johaug nå har tid til å jobbe mer med klesmerket.

– Det synes – ikke minst på sosiale medier. Therese Johaug nyter stor troverdighet blant folk, og det virker som folk flest er mer glad i henne enn noensinne, mener Landevåg.

Therese Johaug selv vil ikke kommentere utviklingen for klesmerket, men manager hennes, Jørn Ernst bekrefter at utviklingen er positiv. Han forklarer at skistjernen er i full trening igjen, og at hun nå satser mot VM i Seefeld i 2019.

Flere saker fra Innlandet