Hopp til innhold

Slik kan det bli det mer likestilling i barnehagene

LILLEHAMMER (nrk.no): Nå følger resten av landet etter Lundgaardsløkka barnehage som har gjort et uvanlig grep.

Fredrik

LEKERESSURS: Fredrik Jacobsen (15) trives blant barna i Lundgaardsløkka barnehage på Lillehammer.

Foto: Nina Rundsveen/NRK

– Det var en merkelig sau! Og en kylling med blått nebb?

Niendeklassingen Fredrik Jacobsen studerer tegningene til barna i Lundgaardsløkka barnehage på Lillehammer. Han blir møtt av en hvinende latter.

– Og kyllingen har grønn kropp, roper en av de små.

I ettermiddagstimene, to ganger i uka i vinter, var Jacobsen barnas store helt. Nå er han igjen på besøk i barnehagen og både han og ungene ser ut til å storkose seg. Det var nettopp dette styrer i barnehagen, Jennie Furulund, så for seg da hun søkte etter lekeressurser for fem år siden.

Håper på flere menn som førskolelærere

Regjeringens mål er å få flere mannlige barnehagelærere, men fra i fjor har antall søkere til utdanningen gått ned med 400. I 2013 utgjorde menn bare 8,7 prosent av de ansatte i norske barnehager.

Og av dem som søkte var det bare en tredjedel som hadde utdanningen som førstevalg. Furulund mener at ungdomsskolegutter som lekeressurs i barnehagen kan være en løsning.

– En lekeressurs er en gutt fra ungdomsskolen som kommer til barnehagen og er sammen med barna på deres premisser, men kan også ta initiativ til ting, forteller Furulund.

I år har hun hatt seksten gutter innom barnehagen. Målet er at førskolelæreryrket skal få et positivt løft blant den mannlige delen av befolkningen.

– Ved å åpne opp og invitere disse guttene inn, høyner vi statusen på yrket vårt. De snakker gjerne med vennene sine om dette, og ryktet om at det ikke bare er kvinner som jobber i barnehagen sprer seg, forteller Furulund.

Hun vil at yrket skal bli mer likestilt, og tilbyr derfor alle ungdomsskoleguttene i mjøsbyen å søke om å bli lekeressurs.

– Målsettingen er at barnehagene skal bestå av 20 prosent mannlige førskolelærere, i dag ligger tallet på 11 prosent, sier hun.

Jennie Furulund

STYRER: Jennie Furulund i Lundgaardsløkka barnehage.

Foto: Nina Rundsveen/NRK

Deler kunnskapen

Også flere andre kommuner og fylker følger nå i Lillehammerbarnehagens fotspor. Både Hordaland og Rogaland er godt i gang med prosjektet, og Asker kommune skal starte opp. Furulund deler med glede av kunnskapen hun sitter med.

– Jeg synes det er kjempestas og utrolig gøy at flere gjør det samme som oss, forteller hun.

Også Jacobsen er strålende fornøyd med prosjektet. Selv søkte han fordi han ville jobbe med mennesker, men innrømmer at det har vært fint å ha en unnskyldning for selv å leke seg litt. Han tror prosjektet fører til at flere får øynene opp for yrket.

– Mange har jo inntrykket av at førskolelærerne kun er kvinner. Jeg synes det er veldig tøft og artig at de tar dette prosjektet inn i skolen slik at vi som elever får være med, sier han.

Utvikler ny modell

– Det er mange argumenter for å rekruttere flere menn til å jobbe i barnehagen, sier forsker Mette Løvgren ved Høgskolen i Oslo og Akershus til forskning.no.

Hun sier at noen mener barn trenger å bli eksponert for begge kjønn i barnehagen, og noen påpeker at flere mannlige ansatte i barnehagen vil løfte yrkets status og lønn.

Førskolelærer Halvard Sveen er én av fire menn i Lundgaardsløkka barnehage. Han trives i yrket og tror prosjektet skaper en positiv spiral.

– Det er lettere å få inn flere menn i barnehagen når de ser at det er noen der fra før.

Førskolelærer Halvard Sveen

Fra høsten av kan også flere ungdommer få tilbud om jobb i barnehagen.

– Jeg utvikler en modell for elever i videregående, der også jentene kan søke om å få være med, sier Furulund.

Hun tror prosjektet har ført til noen holdningsendringer blant guttene i byen, men også blant barna.

– Jeg hadde en gutt her i barnehagen som skulle begynne på skolen. Da jeg sa at jeg kom til å savne han, så han på meg og sa at jeg ikke trengte å være lei meg, for han skulle jobbe i barnehagen da han ble ungdom, gliser Furulund.

For Fredrik Jacobsen har prosjektet vært positivt, men har han selv lyst til å utdanne seg til førskolelærer og fortsette i barnehagen?

– Det kunne vært et fint alternativ for meg, men samtidig er det også andre ting jeg har lyst til, sier han.

Flere saker fra Innlandet