Hopp til innhold

Taxiselskap tok dobbel betaling

Flere hundre taxikunder i Hedmark har betalt det dobbelte av hva taxiturene har kostet på grunn av en feil.

Taxi-skilt: Illustrasjonsbilde

En datafeil har ført til at over 344 kunder hos Hedmark Taxi har blitt trukket to ganger for en og samme tur.

Det er kunder som har betalt med VISA-kort eller MasterCard.

Kunde oppdaget feilen

Det var kunde Jan Morten Myrstu som oppdaget feilen, da han så over kontoutskriften. Tre taxiturer som han hadde betalt med MasterCard, var blitt trukket fra kontoen både i februar og i mars.

 Torsmyr var rask med å ta kontakt med Hedmark Taxi.

- Jeg fikk inntrykk av at de ikke visste noe om omfanget av problemet, sier Torsmyr.

Beklager

Daglig leder i Hedmark Taxi, Lise Holst Langaard beklager det som har skjedd, og sier det hele skyldes en datafeil.

- Vi ønsker på ingen måte å svindle våre kunder for penger, sier Langaard til HA.

Hedmark Taxi har nå fått oversikt over VISA-kort-kunder som har betalt for mye. Disse får nå tilbakeført pengene sine.

Fortsatt noen som har betalt for mye

Hedmark Taxi har foreløpig bare oversikt over VISA-kort-kunder som har betalt for mye. Når det gjelder kunder som har betalt med Mastercard har ikke taxiselskapet noen oversikt over hvem som har betalt for mye. Enkeltpersoner som tar kontakt med taxi-selskapet kan likevel ikke vente å få tilbake pengene sine med det første.

- Vi begynner ikke å tilbakebetale til noen enkeltkunder som tar kontakt. Grunnen til det, er at vi ønsker å gå gjennom systemet og forsikre oss om at alle som er trukket dobbelt, får pengene sine tilbake, sier Langaard.