Bussene i Lillehammer-området er de første i landet med egne stativ for sykler. De skal sørge for at flere av oss bruker mer kropp og mindre bensin.
– I dag har vi 22 busser i hele regionen som har fått sykkelstativ. Nå er det bare for folk å ta med seg sykkelen og kjøre buss og sykle, sier Stine Fredriksen som er markedsrådgiver i Opplands Trafikk.
- LES OGSÅ: Fritt fram for hest og sykkel
Rettet mot turister
I dag åpnet rutene til Skei, Hafjell, Nordseter og Sjusjøen. Det nye tilbudet er i første omgang rettet mot turister.
– Sykkel er en trend både nasjonalt og internasjonalt, det er veldig populært og voksende. Det er klart behovet da melder seg for å få transport en vei og at en sykler tilbake, sier Liv Bjerke som er reiselivsansvarlig i Oppland fylkeskommune.
Sykkel på buss var også vanlig tidligere. Men da var stativet gjerne foran på bussen, uten noen særlig tanke på trafikksikkerheten.
– På 50- og 60-tallet var det veldig mye sykler på bussene. De ble både plassert i fronten på bussen og på taket, sier bussjåfør Jens Skoug.
- LES OGSÅ: Snart kan du sykle Landeveisbirken
Tilbudet skal utvides
Etter hvert blir det ikke noen unnskyldning for å la sykkelen stå når du skal på jobb. Målet til Opplandstrafikk er 50 busser med sykkelstativ i Lillehammer og Gjøvikregionen.
– Dette tror jeg bare er en begynnelse på noe som vi skal se mye mer av, sier Bjerke.
Sykkelprosjektet er et samarbeid mellom Opplandstrafikk og Lillehammer turist og har kostet 1,5 million kroner. Kostnaden for å ha med tohjulingen din bakpå bussen tilsvarer en barnebillett.