NRK Meny
Normal

Anders er gira på monsterdekk

Med disse superballongdekkene kan du sykle deg gjennom den norske vinteren.

Sykkelentusiast Anders Mathiesen med sin nye fatbike.

Sykkel med monsterdekk

Såkalte "fatbikes" er i ferd med å bli populært hos sykkelentusiaster i Norge. Anders Mathiesen på Lillehammer er en av dem som har skaffet seg nyvinningen. Og ifølge ham egner sykkeltypen seg meget godt for norske snøforhold.

– Det er en sykkel som tar seg mye bedre fram om vinteren enn en vanlig sykkel. Som du ser så er det skikkelig svære dekk. Jo større de er, jo bedre flyter de oppå snøen. Du får sykkeldekkene i flere størrelser, med og uten pigger. Det finnes til og med kjettinger du kan sette på, gliser han.

Hjulet veier 3 kg.

Monsterdekk

Som alt annet fra amerika handler det om størrelse. Monsterdekkene er hele 11 centimeter brede og fester grepet på norks vinterføre.

Foto: Alexander Nordby / NRK

Selv har han anskaffet en titansykkel med de aller feteste dekkene på markedet. Hvert hjul veier om lag 3 kg. og de gigantiske ballongdekkene er 11 cm. brede.

For å få plass til monsterdekkene, så har sykkelen en spesiell bakramme og forgaffel. Den har også en spesialtilpasset krank, med bred avstand i akslingen, slik at kjedet går klart av bakdekket.

– Den egner seg aller best til snø og løse forhold. Det er ikke en sykkel til å sykle i teknisk terreng med. Da blir den litt dorsk, synes han.

I dag koster slike "fatbikes" fra 17 000 kroner og oppover, anslår Mathiesen. Dermed er de fortsatt forbehold de spesielt interesserte.

Fatbike

Med sine gigantiske ballondekk flyter sykkel oppå løssnøen.

Foto: Alexander Nordby / NRK

– Jeg er jo sykkelinteressert, og dette er jo et framkomstmiddel sånn at jeg kan sykle om vinteren og ha det artig. Jeg gleder meg til påsken. Når det blir skare kan jeg kjøre hvor som helst i fjellet, sier han.

Store, tjukke og fra USA

Øyvind Aas, redaktør i bladet Terrengsykkel og nettsttedet terrrengsykkel.no forteller at "fatbikes"er en oppfinnelse som kommer fra USA. I rundt 20 år har nemlig entusiaster der utviklet og brukt slike sykler.

– I Alaska sykler man blant annet løypa til det kjente sledehundløpet Iditarod med slike "fatbikes". De som deltar har stort sett konstruert sine egne sykler. Men for 4-5 år siden begynte en produsent i USA med serieproduksjon av "fatbikes". Det har faktisk slått an i Norge, forteller han.

Vintersyklist på Lillehammer

- Folk ser rart etter meg når jeg kommer rullende, sier Anders Mathiesen fra Lillehammer. Han sykler året rundt og trives godt med sin 'fatbike' på vintersnøen ved Mjøsa.

Foto: Alexander Nordby / NRK

Ifølge Aas selger den eneste norske importøren flere hundre "fatbikes" til entusiaster her hjemme i år. Såpass populært er det blitt, at både G-sport og Intersport nå er i ferd med å utvikle sine egne varianter. Disse vil trolig bli lansert til høsten.

I redaksjonen til Terrengsykkel i Oslo har man for tiden en "fatbike" på test, og redaktøren har selv prøvd så vidt.

– Førsteinntrykket er at det er artig. Det er veldig stødig og stabilt, og den flyter oppå løs snø. Jeg tror ikke disse syklene vil selge i helt store volum i Norge. Men de vil kunne fungere som et artig alternativ for mange, sier han.