Hopp til innhold

Brygga som knytta Helgøya til verden

Brygga på Sund var ikke bare et sosialt samlingspunkt på Helgøya, den store steinbrygga var også viktig for ferjeftrafikken på Norgs største innsjø.

På Helgøya har båttrafikken alltid spilt en stor rolle. For drøyt 100 år siden var båttrafikken så stor at det måtte bygges en av Mjøsas største brygger.

– Alle var veldig glade da Nes kommune kjøpte denne eiendommen i 1902, sier Trond Røhnebæk.

Allerede siden middelalderen hadde sundbrygga på Helgøya vært et sted der ferjer og båter la til, men da trafikken økte på Mjøsa rundt århundreskiftet, fikk man nye behov. I 1907 begynte arbeidet med brygga.

– En kan jo bli mer enn imponert når en veit at hver eneste av disse steinene er hugget ut av tålmodige slitere, sier Røhnebæk.

Av Mjøsas største

Det er bare en liten bit av Sundbrygga som synes til vanlig. Den er så stor at den kunne brukes ved både høy og lav vannstand. Den 100 meter lange brygga er en av Mjøsas største.

– Den har betydd mye. Det var her all trafikken kom og gikk. Brygga ble et viktig samlingspunkt, sier Wilhelm Olssøn.

Hamar/Kapp-ferja var innom Helgøya flere ganger om dagen og ferja over Nessundet gikk hele dagen.

– Alt som trengtes kom med ferja. Både doktor, dyrlege og ikke minst folk. Den første turen om morgenen var den som mjølkebilen var med og den var betalt av meieriet, så det var mange som haiket med den, siden det var gratis. Ellers kostet det 20 øre å krysse over, sier Olssøn.

I 1957 vart det bru

Det bodde drøyt 700 personer på Helgøya på begynnelsen av 1900-tallet og fram til 1957 hadde brygga stor status. Men så åpnet Nessundet Bru.

– Etter det har brygga forfalt, men nå er det mye som tyder på at kommunen er motivert til å pusse den opp. Det er vi veldig glade for, sier Olssøn.

Sundbrygga

Flere saker fra Innlandet