Det skjer blant annet med bakgrunn i en rekke saker fra Hedmark og Oppland det siste året. Uriktige eller falske dokumenter har ifølge trafikkdirektør i Statens vegvesen, Eva Solvi, dukket opp ved flere anledninger.
Falsk dokumentasjon
- Vi har oppdaget at en del av dokumentasjonen som legges fram er falsk eller mangelfull.
Audi A8 4.0 TDI (Foto: Bjørnar Fjeldvær)
Solvi sier Statens vegvesen derfor har fått nye retningslinjer for hva de mener er godkjent dokumentasjon for registrering av kjøretøy.
- Erfaringen viser jo at vi har blitt lurt, derfor har vi strammet inn reglene. Vi vil blant annet kreve at det ligger ved originaldokumenter fra fabrikk eller bestemte, godkjente og uavhengige laboratorier, sier Solvi.
29000 biler
I løpet av 2005 vil vi ha importert drøyt 29000 bruktbiler til Norge. Det viser tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken.
Bruktbilimport har blitt god butikk, både for privatpersoner og firma, men importen foregår altså ikke alltid helt etter boka.
- Etter å ha sett NRKs Brennpunkt om bruktbilimport og snakket med politiet, skjønner vi at dette er en omfattende virksomhet, sier Solvi.
Ikke originaldokumenter
I forbindelse med en Brennpunkt-dokumentar om bruktbilimport sendt i mars i år, ble det funnet en rekke dokumenter med uklar opprinnelse. Noen av papirene var følgedokumenter som brukes til å fastslå bilens fakta og vita.
I tiden etter Brennpunktdokumentaren har Statens vegvesen fastslått at papirene som fulgte 13 Honda CR-V fra Canada til Norge var uriktige, blant annet i forhold til motorytelse.
-Vi har blitt lurt
Dokumentene som var brukt ved importen ble fremstilt ved et uavhengig laboratorium i Tyskland. Statens vegvesen mener mange av disse dokumentene har vært for lette å manipulere.