Hopp til innhold

Sponser Birken for helsens skyld

Birken-sponsorer bruker rennet til å motivere sine ansatte til å leve et sunnere liv. – Før har sponsorene vært mer opptatt av å vise fram seg, slik er det ikke nå, sier daglig leder for Birkebeinerrennet, Rune Bergsodden.

Birkebeinerrennet

Det er trangt om plassen i løypene. Blant de mange startende er det mange ansatte fra bedrifter som sponser rennet.

Foto: Knut Sveen / NRK

Birken er verdens største skirenn, og blir stadig med attraktivt for sponsorer. Rennet omsetter for 45 millioner kroner, cirka 15 millioner kroner av dette kommer fra sponsorene.

Viktigste kundetiltak i løpet av året

Norcem er et av selskapene som satser stort på sponsing av arrangementet.

– Vi ser det som vårt viktigste og definitivt største kundetiltak i løpet av et år. Vi satser store deler av vårt kundebudsjett på dette, sier Kristin Kvisvik i Norcem.

Rune Bergsodden

Daglig leder Rune Bergsodden.

Foto: Veslemøy Christiansen / NRK

Men det er ikke for å profilere selskapet utad at de er så tungt inne i arrangementet.

– Det viktigste for oss er å ha med oss våre kunder og ansatte på dette. Det er det som er gøy, og det er det som gjør at vi ser på det som et konkurransefortrinn å være sponsor av Birkebeinerrennet.

Vil ha fokus på sunn livsstil

For mens det tidligere var mest idretts- og sportsrelaterte bedrifter som satset på rennet er nå sponsorer som Volkswagen, Norges-gruppen, VG og Terra tungt inne i arrangementet. Og de vil ikke bare ha logoen sin på trykk.

– Stadig flere ønsker å bruke oss på en positiv måte med tanke på å ha fokus på en sunn livsstil og det at folk skal leve sunt. Før har sponsorene vært mer opptatt av å vise fram seg og være synlige i arrangementene våre, sier daglig leder for Birkebeinerrennet, Rune Bergsodden.

Av en omsetning på om lag 45 millioner kroner er rundt 30 prosent inntekter fra sponsorene. Og uten de tunge sponsorene ville deltakeravgiften på over 1100 kroner blitt enda dyrere.

– Påmeldingsavgiften dekker ikke de faktiske utgiftene som vi har på arrangementene våre. Derfor er sponsorene veldig viktige for at vi skal kunne holde prisen på det nivået som vi er på i dag.

Gleder seg til rennet

Norcem og deres samarbeidspartnere har de lenge sett frem til skituren over fjellet fra Rena til Lillehammer på lørdag.

– Vi har hatt ventelister på skirennet i år, og vi har mange veddemål mellom kunder og ansatte for å se hvem som klarer å gruse hvem, sier Kvisvik hos Norcem.

Flere saker fra Innlandet