– Det er moro å se at man har klart å skape noe som det tydeligvis var et marked for her i Gjøvik-området, sier Leif Anders Wentzel.
Han har vært en mangeårig drivkraft for sommershowet på Gjøvik gård. For 12 år siden fikk han ideen om å lage et musikalsk sommershow i Mjøsbyen sammen med Beat for Beat-general Trond Nagell Dahl.
Sammen har de utviklet Sommerslagere til å bli det nest største sommerarrangementet i Gjøvikregionen, med 12.000 solgte billetter i 2014.
Millionindustri
I løpet av de siste årene har de ulike sommerarrangementene på Gjøvik og Toten blitt en millionindustri.
Revyen Urbane Totninger på Kapp i Østre Toten har de siste årene kunne smykke seg med tittelen Norges mest sette sommerrevy. I år satte revyen ny salgsrekord med over 30.100 solgte billetter til showet.
I kveld er det premiere på Sommerslagere. Billettene til to av årets forestillinger har allerede blitt revet bort.
– De ulike kulturarrangementene i regionen drar inn om lag 30 millioner kroner bare i billettinntekter, opplyser Arne Jørgen Skurdal, som er turistsjef for Gjøvikregionen, Hadeland og Ringerike.
- LES MER:
- LES MER:
Positivt for næringslivet
Næringslivet ellers i regionen tjener også godt på at folk i alle aldre fra hele Østlandet tar til Gjøvik og Toten for å være med på sommerarrangementene.
– Spisestedene får mange gjester både før og etter et show. Og arrangementene sjenerer selvfølgelig overnattingsgjester til hotellene på Gjøvik, sier Skurdal.
Gründerne bak Sommerslagere synes også det har vært gøy å se hvordan sommershowet har vokst i løpet av de siste 12 årene.
– Det første året ville vi bare se om vi klarte å samle litt publikum for en enkelt helg. Siden den gang har det utvikla seg til å bli noe mye større, sier Trond Nagell Dahl.