Den nye tjenesten går ut på at bankkunden selv går inn i nettbanken sin og lukker for hvilke verdensdeler kortet ikke han brukes i. For eksempel kan man sperre for alle andre verdensdeler enn Europa om man skal feriere i vår verdensdel.
- Selv om den enkelte bankkunde ikke rammes økonomisk, skaper slik svindel ubehag og besvær for den enkelte kunde, sier informasjonssjef Asbjørn Hønsvall i EDBs Bank- og finansseksjon til Dagsavisen.
Han sier videre at den frivillige sperren også innebærer at kortene ikke kan brukes ved forsøk på å handle via nettet i de landene som du har valgt å sperre for.
De siste årene har antallet kortsvindelsaker økt kraftig, og i år regner man med at kunder svindles for rundt 300 millioner kroner, viser tall fra EDB Business Partner.
Handelsbanken er den første banken i Norge som har satset på denne tjenesten. De startet med tilbudet 25. juni, og hittil har 35.000 av bankens kunder benyttet seg av muligheten.
(NTB, Dagsavisen)